Poprzedni program jest już przestarzały. Co należałoby zmienić w infrastrukturze rowerowej? Pytają w płockim ratuszu i proszą mieszkańców o wypełnienie ankiety

5 godzin temu

Jak często jeździcie rowerem i w jakim celu, jak oceniacie stan płockich dróg rowerowych, gdzie należałoby wytyczyć nowe drogi dla jednośladów, także co należałoby zmienić w płockiej infrastrukturze rowerowej, czy potrzebne są stojaki na rowery, słupki serwisowe, podpory rowerowe, stacje ładowania rowerów elektrycznych, poidełka, wiaty…

A także czy czujecie się bezpiecznie podczas jazdy rowerem, czy natężenie ruchu (spowodowane przez samochody osobowe, pojazdy dostawcze, hulajnogi, rowery, także przez pieszych) w miejscach, gdzie nie ma dróg rowerowych, utrudnia bezpieczna jazdę rowerem… Wszystkie te pytania zadali urzędnicy płockiego ratusza w opublikowanej ankiecie (znajdziemy ją pod tym linkiem), której wyniki mają pomóc w opracowaniu nowego programu rowerowego. Oprócz tego proszą np. o wskazanie miejsc niebezpiecznych dla rowerzystów, a także tych wszystkich miejsc, w którym należy zejść z roweru, ponieważ nie można prowadzić jazdy zgodnie z przepisami.

– Przystępujemy do opracowania nowego programu rowerowego dla Płocka. Zaczynamy w tej sprawie konsultacje – ogłosił Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka. I tłumaczy, iż owszem, Płock posiada program rowerowy, tyle iż ten powstał… w 2011 r. (a zaczął obowiązywać rok później).

Jeszcze kilkanascie lat temu mieliśmy w Płocku raptem ok. 10 km ścieżek rowerowych. Od tamtego czasu zmieniło się bardzo wiele dzięki powstaniu systemu Płockiego Roweru Miejskiego (310 jednośladów, rozlokowanych na 31 stacjach), w miejską przestrzeń „wrósł” również cały system dróg i szlaków rowerowych, które – łącznie – mają już blisko 100 km. A dzięki zdobytemu unijnemu dofinansowaniu (67 mln zł) przybędzie następne 11 km, o czym wspominaliśmy kilka dni temu. W projekt wpisano również powstanie kładki pod starym mostem.

Czytaj: Płock z kasą na kładkę pod starym mostem i na kolejne kilometry dróg rowerowych!

W Płocku przybyło infrastruktury towarzyszącej – stojaków na jednoślady czy stacji napraw rowerów. Ze ścieżek rowerowych korzystają rolkarze i użytkownicy hulajnóg.

– Zatem najwyższy czas na opracowanie nowego programu rowerowego dla Płocka. Chcemy, aby spełniał on wymagania, jakie przy projektowaniu dróg rowerowych stasuje się na Zachodzie Europy, np. w krajach, w których rower jest powszechnie wykorzystywanym środkiem transportu. Są to m.in. zasada bezpieczeństwa, która wymaga ograniczenia do minimum ryzyka zderzeń rowerzystów z samochodami i konfliktów z pieszymi, czy zasada bezpośredniości oznaczającej, iż połączenia rowerowe mają być możliwie najkrótsze. A także zasada wygody, kiedy to połączenia te zapewniają szybką podróż i ograniczają wysiłek fizyczny. Słowem: chcemy zbudować spójny, bezpieczny system dróg rowerowych, wolny od barier komunikacyjnych i tzw. „wąskich gardeł”, bogato wyposażony w infrastrukturę towarzyszącą. Rozważamy też potrzebę działań miękkich, związanych np. z edukacją rowerzystów i kierowców – czytamy na stronie urzędu miasta.

Wszyscy, którym bliska jest tematyka rowerowa i którzy chcą mieć wpływ na kształt nowej strategii rowerowej – podzielić sie pomysłami, uwagami i spostrzeżeniami – mogą napisać do ratusza na specjalnie utworzoną skrzynkę pocztową: [email protected]. Nie zapomnijmy także o wypełnieniu wspomianej ankiety rowerowej, która będzie aktywna do końca maja br.

Idź do oryginalnego materiału