" Pod tytułem „Powrót” kryje się pewien eksperyment, który podjąłem ponad dwa lata temu. Łączę w nim wiele elementów takich jak: narracja literacka, powieść audio, rysunek, grafika, ceramika, rzeźba i plenerowa forma przestrzenna. Źródłem inspiracji dla projektu stały się zachowane relikty przeszłości, te najokazalsze z rozpoznanych, związane z kulturą pierwszych rolników na Kujawach, sięgające w przeszłość ponad pięć tysięcy lat. To głównie olbrzymie nasypy ziemne, a niegdyś konstrukcje kamienno-ziemno-drewniane zwane megalitami oraz wszechobecna, znajdowana w odkrywkach, ceramika o specyficznym fasonie, od której nazwę wzięła cała formacja, tzw. kultura pucharów lejkowatych. „Powrót” - to przede wszystkim tekst prozatorski powołujący w swojej narracji wykreowaną osadę Stellem, leżącą gdzieś między dzisiejszym Strzelnem a lasami miradzkimi, która mogłaby istnieć u schyłku neolitu. Tekst został przeze mnie wzbogacony o realizację dźwiękową w formie audio, a także serię rysunków i grafik o zróżnicowanej stylistyce, budujących nastrój tej opowieści. W ramach projektu „Powrót” realizuję równolegle cykl ceramicznych form rzeźbiarskich, które przeznaczam do zaistnienia w kontekście przestrzennym ogromnego zespołu megalitycznego w lesie miradzkim. W swoim zamyśle rzeźbiarskim łączę obłą formę kamienia narzutowego, tak pospolitego w krajobrazie Kujaw, z ceramiką powstałą w świadomym, fizykochemicznym procesie przekształcania miękkiej ziemi w trwały kształt. Oba te elementy są ściśle związane z kulturą pierwszych rolników i oba niezwykle dla nich reprezentatywne. Prezentowana na niniejszej wystawie forma rzeźbiarska ma charakter projektowy, szkicowy, w której poszukuję optymalnego rozwiązania plastycznego dla pełnoskalowej realizacji plenerowej sytuowanej w przestrzeni lasu. Kształt kamienia jest z krajobrazem organicznie związany. Zespół megalitów, już nie. To intencjonalny układ kompozycyjny o charakterystycznym napięciu między bryłami. Praca projektowa plastycznej części „Powrotu” polega na balansowaniu między formą organiczną, surową, prymarną a kreacją, otwarciem narracji, sugestywnością. Opracowując powierzchnię brył wykorzystuję zróżnicowane techniki, co w efekcie daje obraz mglistego palimpsestu o miejscu, historii i kreacji."
Grobowce, kamienie, skorupy
to wielka księga
kronika z której trzeba umieć czytać
opowieści o historii
o ludziach żyjących przed wiekami
archeologia to inspiracja dla twórców
poetów, pisarzy, malarzy, rzeźbiarzy
pożywka dla historyków i kronikarzy.
Skorupy naczyń są symbolem archeologii
mogą być również inspiracją w sztuce
drogą do poznawania historii
do tworzenia kroniki
pisania opowiadań o korzeniach
o tym co przemawia do nas z przeszłości
dziwna wystawa
kto jest twórcą?
artysta, historyk, archeolog, pisarz, rzeźbiarz, malarz, rysownik, poeta?
architekt naszej wiedzy
historycznych wspomnień
każdy z nich po trochu
zachwyca, intryguje
skłania do poszukiwań
czekam aż przemówi do mnie.....
Niewiele jest takich wydarzeń
w jednym miejscu
tyle środków wyrazu
by opowiedzieć nam jakąś historię
skłonić do przemyśleń o korzeniach
dotrzeć do tajemnic
które kryje ziemia
do znalezisk odkrywających wiele zagadek
by ocalić od zapomnienia
każde miejsce w pobliżu
każde wydarzenie
które skrywa ziemia
pod budowlą
pod fundamentem
pod korzeniem drzewa
może się przypomnieć poprzez znaleziska
niepozorne skorupy
które kiedyś były czymś znacznie więcej
grobowce, kamienie, naczynia
to wielka księga
kronika z której trzeba umieć czytać
opowieści o historii
o ludziach żyjących przed wiekami
archeologia to inspiracja dla twórców
pożywka dla historyków i kronikarzy.
Sposób prezentacji: rysunki na ścianie, teksty, to również niezwykła i bardzo nowatorska forma....
Brawo Muzeum imienia Jana Kasprowicza, brawo Inowrocław!!!!!

















Do zobaczenia w naszym MUZEUM...
Tam WARTO i TRZEBA zaglądać !!!!!!