Poznaliśmy oferty na realizację tunelu drogowego pod Odrą

1 tydzień temu

Poznaliśmy oferty na realizację tunelu drogowego pod Odrą – najważniejszy odcinek S6 coraz bliżej

Historyczna inwestycja drogowa w Polsce: tunel pod Odrą na trasie Police – Goleniów

W ramach realizacji Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6, poznaliśmy oferty przetargowe na najbardziej spektakularny i skomplikowany odcinek tej inwestycji – Police – Goleniów z najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Pięć firm zgłosiło swoje propozycje, a ceny wahają się od 4,92 mld zł do 8,52 mld zł.

Etap przetargowy – co teraz?

Przetarg ogłoszono jeszcze w grudniu ubiegłego roku, równolegle z pozostałymi dwoma odcinkami ZOS (Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police). Zainteresowanie wykonawców było ogromne – wpłynęło aż 1 380 zapytań. w tej chwili trwa ocena ofert, gdzie 60% punktacji stanowi cena, a pozostałe 40% dotyczy długości gwarancji na elementy infrastruktury, takie jak wyposażenie tunelu (20%), obiekty mostowe (10%) i konstrukcje oporowe (10%).

Jeśli nie pojawią się odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, a Urząd Zamówień Publicznych pozytywnie zakończy kontrolę uprzednią, podpisanie umowy planowane jest na IV kwartał 2025 roku.

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce – 5 km pod Odrą

Planowany odcinek Police – Goleniów będzie miał 23,4 km długości, z czego aż 5 km stanowić będzie tunel drogowy pod Odrą – najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Zostanie on wydrążony maszyną TBM (Tunnel Boring Machine), a każda jezdnia drogi S6 zostanie poprowadzona osobnym tunelem. Średnica tunelu wyniesie aż 15 metrów, a grubość obudowy – 60 cm.

Na odcinku tunelu zaplanowano 19 poprzecznych przejść ewakuacyjnych, spód konstrukcji sięgnie do 51 metrów poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie biegła na głębokości około 45 metrów. Wjazdy do tunelu będą miały po około 600 metrów długości.

Mięso z dyskontów śmierdzi jak padlina? Internauci alarmują: „Tego nie dałabym choćby psu!”

ALERT RCB: Gwałtowne burze w całym kraju – Zachodniopomorskie również objęte ostrzeżeniem!

Świnoujście. Imigranci, dni morza, rocznica nadania praw miejskich komentarz do bałaganu na granicy – Film

Donald Tusk – polityk, który nie potrafi ani wygrać, ani przegrać

Nie tylko tunel – kompleksowa infrastruktura

Inwestycja obejmuje:

  • budowę dwóch nowych węzłów drogowych i rozbudowę jednego istniejącego,

  • powstanie 22 obiektów mostowych, z czego 8 będzie przebiegało nad ciekami wodnymi,

  • stworzenie dużych przejść górnych dla zwierząt,

  • budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) pomiędzy węzłami Modrzewie i Goleniów Północ.

Przy projektowaniu zadbano o ekologię – np. przyczółki mostów będą odpowiednio odsunięte, by umożliwić przejścia zwierząt wzdłuż rzek.

Zachodnia Obwodnica Szczecina – lepsza komunikacja, mniej korków

Zachodnia Obwodnica Szczecina domknie drogowy ring wokół miasta, odciążając istniejące trasy A6, S3 i S6, które w tej chwili biegną przez zatłoczone południe i wschód aglomeracji. w okresie letnim ruch na tych drogach bywa paraliżujący. Dzięki ZOS kierowcy ominą Szczecin sprawnie i szybko.

Kluczowe korzyści dla regionu:

  • Skrócenie trasy Police – Goleniów z obecnych 58 km do zaledwie 23 km.

  • Znaczące zmniejszenie ruchu w centrum Szczecina.

  • Szybszy i bezpieczniejszy dojazd do Zakładów Chemicznych w Policach.

  • Wzmocnienie znaczenia Szczecina jako węzła komunikacyjnego północno-zachodniej Polski.

Harmonogram – kiedy pojedziemy nową trasą?

  • 2025 – podpisanie umowy z wykonawcą

  • 2028/2029 – oddanie do użytku odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police

  • 2033 – zakończenie prac i otwarcie odcinka z tunelem Police – Goleniów

Cała inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 roku. Jest to strategiczne przedsięwzięcie dla regionu i całego kraju – nie tylko w kontekście komunikacyjnym, ale również gospodarczym i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Idź do oryginalnego materiału