Wczoraj odbyły się ostatnie konsultacje społeczne w sprawie SCT. W budynku magistratu na pl. Wszystkich Świętych pojawiło się więcej przeciwników niż zwolenników strefy. Zabierający głos Jan Hoffman z Rady Dzielnicy Śródmieście zadał pytanie "gdzie jest prezydent? Gdzie są wiceprezydenci?". Dzięki Twitterowi gwałtownie udało się ustalić, iż Prezydent wraz ze swoim pierwszym zastępcą udali się do Kopenhagi. "Ruszamy więc do Danii z Stanisławem Mazurem i urzędnikami zaangażowanymi w projekt krakowskiego metra. W piątek i sobotę weźmiemy udział w serii konsultacji i spotkań, które mają pomóc w tworzeniu nowoczesnego systemu transportowego w Krakowie" - napisano na prezydenckim profilu. Z tej okazji skorzystał radny miasta Michał Drewnicki (PiS) i na Twitterze pokusił się o porównanie parametrów krakowskich tramwai i kopenhaskiego metra.
Ilustracyjny kolaż zdjęciowy: od lewej: Metro w Krakowie narysowane przez AI, zdjęcie prezydentów przed wylotem do Kopenhagi źródło: Twitter, klatka z filmu z konsultacji SCT autorstwa Krowoderska.pl. |
"To pierwszy wyjazd studyjny i dowód na to, jak poważnie podchodzimy do procesu budowy metra. To narzędzie rozwoju naszego miasta i rozwiązanie wielu naszych kluczowych problemów. Podczas wizyty w Kopenhadze poznamy funkcjonowanie zautomatyzowanego systemu metra, odwiedzamy spółkę Metroselskabet oraz Zarząd Transportu Metropolitarnego MOVIA" - kontynuuje prezydent. Radny Miasta Michał Drewnicki (PiS) pokusił się o porównanie parametrów krakowskich tramwai i kopenhaskiego metra. "W Kopenhadze jeżdżą takie częściowo podziemne Krakowiaki (jeden z tramwajów w Krakowie). Zrobiłem porównanie. Chyba już widać, iż brną dalej w ten tramwaj".
Długość (taboru):
• Metro w Kopenhadze: 39 m
• Krakowiak: 42,83 m
Sprawdziłem i wg dostępnych informacji skład ten można skonfigurować od 3 do 6 wagonów. Długość składu ma przy trzech wagonach 39m, a przy sześciu - 109m. Rzeczywiście jak wynika z opracowania w Kopenhadze stosowane są składy trzy wagonowe czyli o długości składu 39 m. Informacja była więc precyzyjna.
Szerokość:
• Metro w Kopenhadze: 2,65 m
• Krakowiak: 2,4 m (węższy o 25 cm)
Zgadza się: szerokość kopenhaskiego metra to 2650 mm, zaś tramwaju "Krakowiak" 2400 mm.
Pojemność:
• Metro w Kopenhadze: 300 pasażerów
• Krakowiak: 322 pasażerów
Tutaj dane niestety nie są precyzyjne. Wikipedia informuje o pojemności metra ponad 300 osób, tymczasem opracowanie do którego udało mi się dotrzeć mówi o 425 osobach (w tym 72 miejsca siedzące) [2].
Moc napędów:
• Metro w Kopenhadze: 630 kW
• Krakowiak: 630 kW
Tak: skład metra w Kopenhadze napędza 6 silników asynchronicznych sterowanych przekształtnikami zbudowanymi na tranzystorach IGBT o mocy 105kW każdy. W sumie daje to 630kW [2]. Analogicznie wygląda to w Krakowiaku. Wózki napędowe wyposażone są w silniki trakcyjne marki SKODA o mocy 105 kW każdy, usytuowane równolegle do osi zestawów kołowych (poprzecznie do osi wzdłużnej wagonu). W całym składzie mamy ich również 6. [3]
Prędkość maksymalna:
• Metro w Kopenhadze: 80 km/h
• Krakowiak: 80 km/h
Nie. Metro w Kopenhadze ma prędkość max. 90 km/h choć w praktyce ta różnica pozostaje niezauważalna [2]. Jak wynika z opracowania metro rozwija - i to na dłuższych odcinkach - prędkość do 70km/h. Wg danych dostępnych na stronie transportszynowy.pl Krakowiak osiąga prędkość max. 70km/h, ale wikipedia publikuje prędkość 80km/h.
Rozstaw szyn:
• Pojazdy mają standardowy rozstaw szyn wynoszący 1435 mm.
Ja dorzucę jeszcze jedno porównanie: napięcie trakcyjne. W Krakowie tramwaj ma 660Vdc, w Kopenhadze metro ma 750Vdc. Różnica też niewielka, kwestia zastosowania odpowiednich transformatorów w stacjach zasilających trakcje.
Nie jestem przeciwnikiem standaryzacji: wręcz przeciwnie. Ale tutaj wyraźnie widać, iż ktoś szuka na siłę sposobu by tramwaj i metro jeździło po jednych torach, a jak już argumentowałem wcześniej - wg mnie nie jest to dobrym pomysłem.
Sebastian Kolemba
Źródła:
1. Wikipedia
2. Marek Graff - "Metro w Kopenhadze", "Technika Transportu Szynowego" nr 7-8/2010
3. Transport szynowy.pl
Ilustracyjny kolaż zdjęciowy: od lewej: Metro w Krakowie narysowane przez AI, zdjęcie prezydentów przed wylotem do Kopenhagi źródło: Twitter, klatka z filmu z konsultacji SCT autorstwa Krowoderska.pl.