Projekt budowy fabryki akumulatorów w zawieszeniu

goniec.net 5 godzin temu

Ottawa szuka nabywcy, który przejmie duży projekt budowy fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Quebecu po tym, jak jej szwedzka spółka macierzysta ogłosiła upadłość, poinformował minister przemysłu François-Philippe Champagne.

„Prowadzimy w tle rozmowy, aby sprawdzić, czy znajdziemy partię zainteresowaną przejęciem fabryki” – powiedział Champagne podczas niezwiązanej z tą sprawą konferencji prasowej w Ottawie 12 marca.

Producent ogniw akumulatorowych Northvolt AB ogłosił 12 marca, iż ​​złożył wniosek o upadłość w Szwecji, wstrzymując tym samym realizację planu stworzenia europejskiego giganta, który mógłby rywalizować z azjatyckimi konkurentami.
Firma poinformowała, iż ​​w ostatnich miesiącach musiała zmierzyć się z szeregiem wyzwań, takich jak rosnące koszty kapitałowe, zmiany popytu na rynku, niestabilność geopolityczna i wynikające z tego zakłócenia w łańcuchach dostaw.

Ottawa i prowincja Quebec zainwestowały miliardy, aby sprowadzić Northvolt do Kanady. Inwestycja w budowę fabryki na wschód od Montrealu, która zajmie obszar równy 318 boiskom piłkarskim, została ogłoszona po raz pierwszy we wrześniu 2023 r.
Wartość pierwszej fazy projektu szacowano na 7 miliardów dolarów, z czego Ottawa zapewniła 1,34 miliarda dolarów kapitału, a Quebec 1,37 miliarda dolarów.

Wartość pozostałych rządowych zachęt produkcyjnych wyniosła 4,6 mld dolarów, z czego jedna trzecia przypadła na Quebec.

Ottawa poinformowała, iż ​​projekt ten mógłby stworzyć 3000 miejsc pracy i przyczynić się do wzrostu PKB Kanady o 1,6 miliarda dolarów.

Sytuacja fabryki jest w tej chwili niepewna i Champagne powiedział, iż pracuje nad znalezieniem rozwiązania.

Champagne odpowiedział stanowczym „nie” na pytanie reporterów, czy Chiny mogą przejąć fabrykę. „Chcę być bardzo jasny, odpowiedź brzmi jasno: „nie”” — dodał.

W ostatnich dniach wzrosły napięcia handlowe z Chinami, a Pekin nałożył cła na kanadyjskie owoce morza w odwecie za nałożenie przez Ottawę 100-procentowego podatku na chińskie pojazdy elektryczne w październiku 2024 r. Rząd federalny pozostaje również nieufny wobec chińskich inwestycji w sektorach strategicznych ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego.

Champagne, który pozyskał również inne inwestycje od zagranicznych graczy z sektora pojazdów elektrycznych, oferując miliardy dolarów dotacji, powiedział, iż fabryka Northvolt jest „bardzo ważna”.

Champagne powiedział, iż Kanada dywersyfikuje swoją gospodarkę i potrzebuje europejskiego sojusznika, który jest liderem w produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. „Jest kryzys egzystencjalny” – powiedział Champagne, odnosząc się do obecnych relacji ze Stanami Zjednoczonymi – „i mam nadzieję, iż inwestycje będą kontynuowane”.

Kanadyjska filia firmy Northvolt nie ma pewności, czy fabryka w Quebecu powstanie, ale stwierdziła, iż ​​pozostaje wypłacalna i będzie honorować swoje zobowiązania wobec pracowników.
Decyzje dotyczące spółki zależnej będą podejmowane przez wyznaczonego przez sąd powiernika spółki dominującej w Szwecji oraz przez kredytodawców, powiedział rzecznik Northvolt North America.

Idź do oryginalnego materiału