CPK odebrał projekt terminala i dworca kolejowego.Start prac już w 2026 rokuSpółka Centralny Port Komunikacyjny oficjalnie odebrała projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego oraz zintegrowanego dworca kolejowego. To kamień milowy dla jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Projekt został przygotowany przez międzynarodowe konsorcjum złożone m.in. z Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 firm podwykonawczych, angażując łącznie ponad 400 projektantów.Odebranie dokumentacji było możliwe po uzyskaniu pozytywnych opinii Państwowej Straży Pożarnej. Projekt zawiera również dokumentację dla dworca autobusowego, który został zatwierdzony wcześniej – w czerwcu 2025 roku.Terminal większy niż Chopina – już w pierwszym etapieNowy terminal CPK w I etapie będzie mieć imponującą powierzchnię 450 tys. m² – prawie trzy razy większą niż Lotnisko Chopina w Warszawie. Obsługa pasażerów będzie odbywać się na trzech poziomach, z pełną infrastrukturą dla stref Schengen i Non-Schengen.Na poziomie +2 znajdzie się m.in. odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa i hala przylotów. Poziom +1 będzie służył obsłudze pasażerów spoza strefy Schengen, natomiast poziom 0 – hali przylotów, bagażowni i wyjściom autobusowym.Na dzień otwarcia terminal będzie w stanie obsłużyć 11 tys. pasażerów na godzinę. Projekt zakłada elastyczne rozbudowywanie terminala – z możliwością zwiększenia liczby stanowisk odprawy, kontroli i odbioru bagażu. Pierwszy etap pozwoli na obsługę 34 mln pasażerów rocznie, a docelowo aż 44 mln. Budynek główny od początku powstanie w większej kubaturze, co ułatwi przyszłe rozbudowy bez konieczności przerwania działania lotniska.Nowoczesność i bezproblemowy transferW pierwszej fazie zrealizowane zostaną pirsy: północny (B) dla lotów dalekodystansowych oraz centralne (C i D) o uniwersalnym przeznaczeniu. Dokumentacja dla pirsu południowego (E) zakłada jego budowę w kolejnych latach – w zależności od wzrostu ruchu pasażerskiego.Projekt przewiduje 26 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych i 23 dla szerokokadłubowych – w tym 18 elastycznych typu MARS. To ogromny skok w porównaniu do obecnych możliwości Lotniska Chopina, gdzie maksymalnie można obsłużyć jednocześnie 27 maszyn.Centralny Port Komunikacyjny ma być w pełni zintegrowanym hubem transportowym. W ramach projektu powstaną: dworzec kolejowy, terminal autobusowy oraz stacja Kolei Dużych Prędkości. choćby 50% pasażerów ma dojeżdżać na lotnisko koleją lub autobusem.Na życzenie inwestora zaprojektowano komfortowe połączenia między elementami infrastruktury. Poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych będzie bezpośrednio połączona z halą dworca kolejowego, a zadaszenia stanowisk i poczekalnie mają być modułowo rozbudowywane.Co dalej? Rozbiórki, przetargi i przygotowaniaNa terenie przyszłego lotniska CPK realizowane są rozbiórki oraz przeprowadzki w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, który objął już ponad 2 tys. hektarów. Równolegle spółka CPK przygotowuje dokumentację do złożenia wniosków o pozwolenie na budowę.Pierwsze prace budowlane – głębokie fundamentowanie (palowanie) – mają rozpocząć się w 2026 roku. W 2029 planowane jest zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej, a uruchomienie lotniska nastąpi najpóźniej do końca 2032 roku.Czytaj więcej: