Prom „Wolin” sprzedany do Grecji; Unity Line czeka na dwie nowe jednostki

3 godzin temu

M/F Wolin został sprzedany przez Polską Żeglugę Morską, właściciela Unity Line, greckiemu armatorowi; będzie obsługiwał połączenia do Włoch i Albanii. Polski operator promowy ma wprowadzić nową jednostkę „Jantar”, a w 2026 r. kolejną, o nazwie „Bursztyn”.

Prom „Wolin” pływał od 2007 r. w barwach Unity Line, operatora promowego należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM). Zabierał na pokład maksymalnie 85 ciężarówek (ma 1860 m linii ładunkowej), kursował między Świnoujściem a szwedzkim Trelleborgiem. Z końcem stycznia br. zakończył służbę na tej trasie i został sprzedany greckiemu armatorowi.

– Prom „Wolin” w naszym serwisie spędził 17 lat i 4 miesiące dzielnej żeglugi, odbywając 5235 podróży okrężnych, przewożąc 627 tys. 261 zestawów drogowych, 78 tys. 760 samochodów osobowych, 619 tys. 473 kierowców ciężarówek i 174 tys. 888 pasażerów

– przekazała PAP szefowa działu marketingu Unity Line Katarzyna Antoń.

Największy polski przewoźnik promowy zdecydował o sprzedaży „Wolina”, ponieważ w drugim półroczu br. ma odebrać z Gdańskiej Stoczni Remontowa nową jednostkę – „Jantar Unity”, zbudowaną dla Grupy Kapitałowej Polskie Promy. W przyszłym roku flotę Unity Line powinien zasilić „Bursztyn Unity”, kolejny nowoczesny prom.

Na zacumowanym w Świnoujściu M/F „Wolin” w ostatnich tygodniach przeprowadzono inwentaryzację i 10 marca prom popłynie na Morze Śródziemne. Polka Żegluga Morska, właściciel jednostki, poinformowała PAP, iż nabywca wpłacił już depozyt, więc prom został oficjalnie sprzedany. Nie ujawniono, ile Grecy zapłacili i w barwach którego operatora będzie teraz pływał „Wolin”.

– W umowie jest klauzula poufności i nie możemy informować, kto konkretnie prom kupił. Mogę tylko powiedzieć, iż armator jest z Grecji i obsługuje połączenia pomiędzy Grecją a Włochami i Albanią

– powiedział rzecznik prasowy Grupy PŻM Krzysztof Gogol.

Jednostka, która ponad 17 lat, kursowała między Polską a Szwecją, a wcześniej należała m.in. do fińskiego armatora. Została zbudowana w 1986 r. w norweskiej stoczni Moss Verft.

– Ze względu na prawie 40-letni wiek statku, względy ekonomiczne i planowane wejście nowoczesnej jednostki w tym roku, zapadła decyzja o jego sprzedaży

– wyjaśniła Antoń.

„Wolin” zostanie zastąpiony przez „Jantara”, którego wyposażanie kończono w grudniu 2024 r. Gdańska Stocznia „Remontowała” informowała, iż jednostka przechodzi już rozruchy urządzeń i systemów. Prom ma zostać przekazany Unity Line w trzecim lub czwartym kwartale br.

– Będzie to pod względem technicznym najnowocześniejsza jednostka na Morzu Bałtyckim i jedna z najnowocześniejszych na świecie. Jednocześnie będzie to prom bardzo ekologiczny, spełniający wszystkie obecne i planowane do wdrożenia w niedługim czasie obostrzenia środowiskowe

– podkreśliła w rozmowie z PAP Antoń.

„Jantar”, jak i bliźniaczy „Bursztyn”, będą napędzane czterema silnikami na LNG (skroplony gaz ziemny), ze wspomaganiem z baterii (hybryda). Promy mają prawie 196 m długości i ponad 32 m szerokości. Długość linii ładunkowej to ponad 4 km, więc będą mogły transportować choćby 240 ciężarówek. Pasażersko-samochodowe, Ro-Pax’y, zbudowane dla Unity Line mają dziewięć pokładów. Będzie nimi mogło podróżować 400 pasażerów i 50 osób załogi.

Promy Unity Line wykonują w tygodniu kilkanaście rejsów ze Świnoujścia do Szwecji i z powrotem. Flota tego armatora to w tej chwili sześć jednostek: „Polonia”, „Skania”, „Epsilon”, „Gryf”, „Galileusz”, „Copernicus”.

Sprzedaż „Wolina” i planowane wprowadzenie do eksploatacji dwóch nowych promów to kolejne etapy unowocześniania floty Unity Line. W 2019 r. rejsy po Bałtyku zakończył M/F Kopernik (zbudowany w 1977 r.), który został zastąpiony przez „Copernicusa” (bud. 1995 r.). Natomiast w styczniu 2024 r. sprzedano do Grecji M/F Jan Śniadecki (bud. 1988 r.), w którego miejsce pozyskano w 2022 r. prom „Epsilon”, zbudowany w 2011 r. we Włoszech.

Czytaj także:

KRAJ I ŚWIAT

Wieloryb zaplątany w sieci na Bałtyku został uwolniony

26 lutego 2025

Humbak, czyli długopłetwiec oceaniczny, który zaplątał się w sieci rybackie kilkaset metrów od brzegu w Międzyzdrojach, w południe został uwolniony przez Błękitny Patrol WWF, ratowników WOPR i SAR. Zwierzę...

Czytaj więcejDetails

Czytaj także:

KRAJ I ŚWIAT

Polski statek badawczy „Oceania” może przestać działać. Rząd odebrał dotacje

21 października 2024

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wstrzymało finansowanie statku badawczego s/y Oceania; jest to jedyny polski statek badawczy zdolny do prowadzenia działań poza Bałtykiem – poinformował Instytut Oceanologii PAN. Resort nauki...

Czytaj więcejDetails
Idź do oryginalnego materiału