PZDW opracowuje trzy warianty trasy Mielec - autostrada A4

1 miesiąc temu
Zdjęcie: Kiedy powstanie nowa DW 985? Projekt już w toku. | foto GDDKiA


Mierzymy siły na zamiary, dlatego zaczynamy od opracowania trzech koncepcji nowych tras drogi wojewódzkiej łączącej Mielec z autostradą A4. Ten pierwszy krok, da nam ogląd na lokalne uwarunkowania terenowe i środowiskowe oraz pomoże Zarządowi Województwa wybrać optymalny korytarz dla nowej drogi wojewódzkiej, która będzie spełniała swoje podstawowe zadanie czyli funkcję tranzytową – wyjaśnia Marszałek Władysław Ortyl.

Gdzie przebiegnie nowa droga?

Nowy odcinek DW 985 ma rozpoczynać się w rejonie ronda w Rzochowie i kończyć na węźle autostrady A4 „Dębica Wschód”, z możliwością połączenia do planowanego węzła „Ostrów”. Trasa będzie przebiegać przez powiat mielecki i dębicki, obejmując gminy: Mielec, Przecław i Dębica.

Obecna droga między Rzochowem a Dębicą jest bardzo obciążona – przejeżdża tamtędy choćby 14 tysięcy pojazdów dziennie (wg pomiaru z 2020 r.). Dodatkowo prowadzi przez miejscowości o zwartej zabudowie, co obniża przepustowość i bezpieczeństwo.

Dlatego nowa trasa będzie stanowić „obwodnicę” wyprowadzając ruch tranzytowy poza takie miejscowości jak Tuszyma czy Brzeźnica, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i warunków życia lokalnych mieszkańców – tłumaczy Dyrektor PZDW Piotr Miąso.

Zakres prac projektowych

Biuro projektowe ma przygotować:

  • trzy warianty przebiegu nowej drogi klasy „G”,
  • dwa warianty rozbudowy węzła „Dębica Wschód”,
  • dwa warianty rozbudowy skrzyżowania w Zawadzie (drogi krajowej z powiatową), które w przyszłości ma zostać przejęte przez województwo.

Czekamy na koncepcję przebiegu nowego odcinka drogi wraz z mostem na Wisłoce, który domknie „ring mielecki” od strony południowo-zachodniej miasta. Zgodnie z ustaleniami spotkana z 20 lutego 2024 roku, opracowaniem tej trasy zajmuje się Powiat Mielecki. Rozwiązania przyjęte w koncepcji, będą uwzględnione w studium PZDW – dodaje Marszałek Władysław Ortyl.

Konsultacje i analizy

Przy opracowywaniu koncepcji brane będą pod uwagę prognozy ruchu, dostępność komunikacyjna, liczba kolizji z istniejącą infrastrukturą czy konieczne obiekty inżynierskie. Powstanie także wstępny kosztorys finansowy. Propozycje przebiegu nowej drogi będą konsultowane m.in. z samorządami, GDDKiA, PKP, Wodami Polskimi i Lasami Państwowymi.

Inwestycja ważna dla całego regionu

Nowa trasa ma połączyć mielecką Specjalną Strefę Ekonomiczną i lotnisko z autostradą A4, co usprawni transport i wzmocni rozwój gospodarczy.

Pomysł budowy nowej trasy jest ambitny i przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego Podkarpacia, tak jak do tej pory zadziałały wybudowane już inwestycje drogowe wokół Mielca – podsumowuje Marszałek Władysław Ortyl.

PZDW równolegle prowadzi także inwestycje w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, w tym drogę obsługującą strefę przemysłową i mieleckie lotnisko oraz budowę ronda w Szydłowcu.

Idź do oryginalnego materiału