Raportowanie realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia

mietkow.pl 1 miesiąc temu

Raport Cząstkowy z realizacji PZM MOFW jest przygotowany na bazie przeprowadzonego przez Biuro ZIT WrOF monitoringu wskaźników w 37 Gminach.

Są to Gminy: Miasto i Gmina Bierutów, Gmina Borów, Gmina Brzeg Dolny, Gmina Czernica, Gmina Długołęka, Gmina Dobroszyce, Gmina Domaniów, Gmina Dziadowa Kłoda, Gmina Jelcz–Laskowice, Gmina Jordanów Śląski, Gmina Kąty Wrocławskie, Gmina Kobierzyce, Gmina Kostomłoty, Gmina Krośnice, Gmina Malczyce, Gmina Miasto Oleśnica, Gmina Miasto Oława, Gmina Mietków, Gmina Międzybórz, Gmina Miękinia, Gmina Oborniki Śląskie, Gmina Oleśnica, Gmina Oława, Gmina Prusice, Gmina Przeworno, Gmina Siechnice, Gmina Sobótka, Gmina Strzelin, Gmina Syców, Gmina Środa Śląska, Gmina Trzebnica, Gmina Wisznia Mała, Gmina Wołów, Gmina Wrocław, Gmina Zawonia, Gmina Żmigród, Gmina Żórawina.

Plan Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia

Opracowanie dokumentu PZM MOFW jest wynikiem zawartego 21 października 2020r. Porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Gminie Wrocław zadania publicznego i ustalenia zasad współpracy w zakresie opracowania dokumentu pn. „Plan Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia”.

Plan został przygotowany dla 38 Gmin, z tego 37 jest z województwa dolnośląskiego : Miasto i Gmina Bierutów, Gmina Brzeg Dolny, Gmina Jelcz–Laskowice, Gmina Kąty Wrocławskie, Gmina Międzybórz, Gmina Prusice, Gmina Siechnice, Gmina Sobótka, Gmina Strzelin, Gmina Syców, Gmina Środa Śląska, Gmina Trzebnica, Gminą Wołów, Gmina Miasto Oleśnica, Gmina Żmigród, Gmina Miasto Oława, Gmina Borów, Gmina Czernica, Gmina Długołęka, Gmina Dobroszyce, Gmina Dziadowa Kłoda, Gmina Jordanów Śląski, Gmina Kobierzyce, Gmina Kostomłoty, Gmina Krośnice, Gmina Malczyce, Gmina Mietków, Gmina Miękinia, Gmina Oleśnica, Gmina Oława, Gmina Przeworno, Gmina Wisznia Mała, Gmina Zawonia, Gmina Żórawina, Gmina Domaniów, Gmina Oborniki Śląskie, Gmina Wrocław oraz jedna gmina z województwa opolskiego: Gminy Brzeg.

W okresie od czerwca 2022r. do października 2022r. Rady Gmin podejmowały Uchwały w sprawie Planu Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia oraz wyrażenia woli współdziałania z innymi gminami w zakresie jego wdrożenia.

Uchwały przyjęły wszystkie gminy z województwa dolnośląskiego. Do podjęcia w/w Uchwały nie przystąpiła Rada Gminy Brzeg.

W celu realizacji PZM MOFW 37 Gmin zawarło Porozumienie z dnia 21 kwietnia 2023 roku w sprawie powierzenia Gminie Wrocław opracowania „wspólnych dokumentów” oraz realizacji „wspólnych działań” i ustalenia ramowych zasad współpracy przy wdrażaniu Planu Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia.

Pozyskiwania danych monitoringowych od Gmin Porozumienia do Raportu za 2023 rok odbyło się w okresie od lutego do listopada 2024 roku. Wartość wskaźnika pn. Udział liczby ludności MOFW zamieszkującej w odległości 800 m od stacji i przystanków kolejowych lub 500 m od przystanku komunikacji publicznej uzyskano w czerwcu 2024r. Wartość wskaźnika pn. Wskaźnik nasycenia samochodami osobowymi na 1000 mieszkańców w powiatach MOFW pozyskano z BDL GUS w październiku 2024r.

Wskaźniki docelowe

A B C D E F
Wskaźnik Wartość bazowa
(stan na koniec roku)
Wartość bazowa bez Gminy Brzeg
(stan na koniec roku)
Wartość osiągnięta w 2023 roku
(bez Gminy Brzeg)
trend
wzrostu / spadku
(D/C)
(na koniec 2023r.)
Planowana wartość docelowa w latach

2030 i 2035

Praca przewozowa gminnych przewozów pasażerskich/komunikacji miejskiej w ujęciu rocznym [wzkm] 41 629 745
(2021)
41 351 835
(2021)
44 822 853,46 wzrost wzrost pracy przewozowej o:
10% (2030)
15% (2035)
Długość dróg dla rowerów w MOFW [km] 561,7
(2019)
559,8
(2019)
743,53 wzrost wzrost długości dróg dla rowerów o:
20% (2030)
25% (2035)
Liczba odnowionych placów i skwerów [szt.] 0 0 82 wzrost 20 (2030)
30 (2035)
Wzrost udziału pojazdów zeroemisyjnych w autobusowym transporcie publicznym (gminnym) gwarantujący spadek emisji CO2 [szt.] 0% z 687
(2021)
0% 687
(2021)
2,13 % z 703 szt.* wzrost zastąpienie:
10% (2030)
15% (2035)
floty autobusów taborem zeroemisyjnym
Długość dróg dla rowerów wzdłuż cieków wodnych
[km]
100,8
(2020)
99,9
(2020)
101,37 wzrost wzrost długości tras o:
10% (2030)
15% (2035)

* w zawiązku z zakupem nowych autobusów, które powiększyły istniejącą flotę pojazdów bez wycofania innych egzemplarzy, nastąpiła zmiana wartości sumarycznej ilości autobusów, od której wyliczany jest udział autobusów zeroemisyjnych .

Wskaźniki trendu

A B C D E F
Wskaźnik Wartość bazowa
(stan na koniec roku)
Wartość bazowa bez Gminy Brzeg
(stan na koniec roku)
Wartość osiągnięta w 2023 roku
(bez Gminy Brzeg)
trend
wzrost/ spadek
(D/C)
(na koniec 2023r.)
Pożądany trend określony
w PZM MOFW
Liczba wypadków na drogach publicznych MOFW 756
(2020)
751
(2020)
991 wzrost spadek
Liczba centrów/węzłów przesiadkowych 619
(2020)
614
(2020)
685 wzrost wzrost
Liczba miejsc postojowych na parkingach Park&Ride 3 597
(2020)
3521
(2020)
4569 wzrost wzrost
Liczba miejsc postojowych na parkingach Bike&Ride 1 482
(2020)
1416
(2020)
1901 wzrost wzrost
Liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w MOFW 62
(2021)
62
(2021)
138 wzrost wzrost
Liczba stacji wypożyczania rowerów w MOFW 201
(2021)
201
(2021)
260 wzrost wzrost
Liczba stacji i przystanków kolejowych 96
(2021)
95
(2021)
105 wzrost wzrost
Wskaźnik nasycenia samochodami osobowymi na 1000 mieszkańców w powiatach MOFW 720,2
(2020)
720,5
(2020)
767,69 wzrost spadek
Średnia liczba par połączeń kolejowych do Wrocławia z poszczególnych gmin MOFW 17,2
(2021)
16,3
(2021)
19,13 wzrost wzrost
Udział liczby ludności MOFW zamieszkującej w odległości 800 m od stacji i przystanków kolejowych lub 500 m od przystanku komunikacji publicznej 90,30
(2020)

[%]

90,06
(2020)
90,63 wzrost wzrost
Zmniejszenie emisji CO2 związanych z realizacją gminnych przewozów pasażerskich/komunikacji miejskiej [kg CO2/rok] 160 551
[kg CO2/rok]
(2021)
160 551 228 006 wzrost wzrost

Idź do oryginalnego materiału