Rowerem pod prąd we Francji: kiedy to legalne, a kiedy grozi mandat?

ifrancja.fr 16 godzin temu

Poruszanie się rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych we Francji jest dopuszczalne, ale pod pewnymi warunkami. W przeciwnym razie może grozić kosztowny mandat. Warto znać zasady – i świadomie korzystać z miejskich udogodnień.

We Francji widok rowerzysty jadącego pod prąd ulicą jednokierunkową nie powinien nikogo dziwić. To nie przejaw brawury, ale rozwiązanie przewidziane przez prawo.

Od 2010 roku przepisy francuskiego kodeksu drogowego umożliwiają poruszanie się rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych, pod warunkiem, iż obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Artykuł R412-28-1 Kodeksu drogowego brzmi: „Gdy maksymalna dozwolona prędkość jest równa lub niższa niż 30 km/h, jezdnie są dwukierunkowe dla użytkowników elektrycznych urządzeń transportu osobistego, lekkich motorowerów oraz rowerzystów, chyba iż adekwatny organ władzy publicznej postanowi inaczej.”

Otwiera to przed rowerzystami możliwość korzystania z tzw. double sens cyclable, czyli kontrapasów rowerowych – chyba iż gmina zdecydowała inaczej ze względów bezpieczeństwa.

Kluczową rolę odgrywa tu oznakowanie – jeżeli pod znakiem zakazu wjazdu znajduje się tabliczka „Sauf vélos”, oznacza to, iż rowerzyści mogą legalnie jechać pod prąd. W przeciwnym razie obowiązuje ich zakaz wjazdu, tak jak kierowców. W strefach pieszych również możliwa jest jazda rowerem w obu kierunkach, o ile nie przeszkadza to pieszym.

W przypadku złamania tych zasad, czyli wjazdu pod prąd bez wyraźnego oznakowania pozwalającego na taki manewr, rowerzysta naraża się na mandat w wysokości 135 euro. Choć nie są naliczane punkty karne, kara finansowa może być dotkliwa.

Francuskie miasta stawiają na rozwój infrastruktury rowerowej – nie tylko ze względów ekologicznych, ale także z myślą o wygodzie mieszkańców. Ruch rowerowy jest coraz popularniejszy, a dzięki kontrapasom rowerzyści mogą unikać szerokich arterii i docierać do celu szybciej i bezpieczniej.

Warto pamiętać, iż chodniki zarezerwowane są wyłącznie dla dzieci do ukończenia 8. roku życia, a obowiązkowe wyposażenie roweru – dzwonek, światła i odblaski – wciąż podlega kontroli.

(KzK)

Idź do oryginalnego materiału