Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego. Inwestycję realizuje firma Strabag.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę (o zasadach wypłaty odszkodowań za nieruchomości pod drogę GDDKiA informuje tutaj).
Wykonawca deklaruje, iż mimo zimowej przerwy kontraktowej od 16 grudnia do 15 marca, po przekazaniu placu budowy przystąpi do robót przygotowawczych. Wiele będzie zależało od warunków pogodowych. Pierwsze prace polegać będą m.in. na rozbiórce elementów istniejącej infrastruktury drogowej, wycince drzew oraz przebudowie infrastruktury podziemnej. Po zakończeniu przerwy zimowej, w pierwszej kolejności zaplanowane są roboty ziemne, m.in. zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi urodzajnej, wykonanie wykopów oraz nasypów, wzmocnienie podłoża gruntowego, wykonanie dróg technologicznych, a także wykonywanie pierwszych fundamentów obiektów inżynierskich.
Inwestycję za ponad 391 mln zł realizuje w systemie „Projektuj i buduj” firma Strabag. Kolejnym odcinkiem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, budowanym w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, powinniśmy pojechać w pierwszej połowie 2027 roku.
Ekspresowa obwodnica
Plan orientacyjny przebiegu S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego
W ramach zadania przewidziana jest budowa 13,7 km drogi ekspresowej od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Obwodnica, poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową, i w ramach inwestycji zyska na odcinku 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. W ten sposób istniejąca obwodnica miasta zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej.
W ramach inwestycji zaprojektowanych zostało także sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y Halasy i Tuliłów), drogi dojazdowe i lokalne.
Z kolei węzeł Łukowisko, łączący ten odcinek trasy Via Carpatia z autostradą A2, powstaje już w ramach realizacji autostrady.
Największy plac budowy
Droga ekspresowa S19 będzie miała długość ponad 580 km i prowadzić będzie od Kuźnicy na granicy z Białorusią przez trzy województwa – podlaskie, lubelskie i podkarpackie – do Barwinka na granicy ze Słowacją. Na odcinku od Białegostoku do granicy ze Słowacją będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, korytarza transportowego łączącego wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej jej północną i południową cześć.
Obecnie kierowcy mają już do dyspozycji 187 km ekspresowej S19, w większości na odcinku pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. W realizacji jest 25 odcinków tej trasy, o łącznej długości 342 km, w tym 15 odcinków o łącznej długości blisko 200 km jest w budowie.