To jeden z najważniejszych remontów drogowych, na jaki Wrocław czekał od dekad. 1 lipca w magistracie podpisano umowę na gruntowną modernizację ul. Powstańców Śląskich – jednej z głównych arterii, która codziennie łączy południowe osiedla z centrum miasta.
Najbardziej obciążona arteria w końcu z nową nawierzchnią
Ul. Powstańców Śląskich od lat wymagała gruntownej przebudowy – jej stan techniczny, z zapadającą się miejscami granitową kostką, od dawna był problemem zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Teraz miasto oficjalnie startuje z inwestycją, która zmieni jakość podróżowania tym fragmentem Wrocławia.
– Od lat inwestujemy w poprawę jakości naszych wrocławskich dróg. Z jednej strony generalne modernizacje (jak na ul. Pomorskiej) i podniesienie standardu nawierzchni – jak w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”, który w tej edycji już na starcie ma rekordowy ponad 30-milionowy budżet i rekordową liczbę ulic do remontu. Z drugiej strony to codzienna praca ekip drogowych, które łatają ubytki i usprawniają przejazdy. Powstańców Śląskich to szalenie ważna część układu komunikacyjnego Wrocławia, ulica którą prowadzi ruch z południowych osiedli do centrum. Za chwilę będziemy świadkami kompleksowego remontu tej ulicy. Realizujemy coś, na co czekaliśmy – my i mieszkańcy – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Co się zmieni?
Projekt zakłada remont dwóch jezdni na odcinku ponad 2,2 km (po 1135 metrów każda). Stara, zdeformowana kostka granitowa zostanie zastąpiona nowoczesną nawierzchnią asfaltową, która ograniczy hałas, poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo.
Zakres modernizacji obejmuje:
- odnowienie chodników, ścieżek rowerowych, przystanków i zatok postojowych,
- modernizację infrastruktury odwodnieniowej (studzienki, wpusty),
- nowe oznakowanie pionowe i poziome,
- odtworzenie zieleni miejskiej.
– To jedna z największych inwestycji realizowanych w tej chwili w pasie drogowym w centrum miasta. Wymienimy wysłużoną kostkę granitową na nowoczesny, trwały i cichszy asfaltobeton. Zakres prac obejmuje nie tylko jezdnię – odnowimy perony przystanków, fragmenty chodników i dróg rowerowych, zatoki postojowe, wpusty kanalizacyjne oraz oznakowanie – zapowiada Tomasz Staruchowicz, dyrektor ZDiUM.
Remont etapami, żeby nie sparaliżować miasta
Remont zostanie przeprowadzony w trzech etapach:
- Swobodna – Radosna (550 m),
- Wielka – plac Powstańców Śląskich (220 m),
- Plac Powstańców Śląskich – Hallera (365 m).
Każdy odcinek ma własny harmonogram i osobną umowę – tak, by prace mogły toczyć się równolegle i z minimalnym wpływem na ruch. Przejazd po połowie jezdni ma być utrzymany przez cały czas inwestycji.
– Zadanie nie jest łatwe, nawierzchnia jest niedotykana od lat, mogą się pod nią kryć niespodzianki np. na sieciach podziemnych, ale postaramy się sprostać i zakończyć zadanie w terminie – zapewnia Piotr Ekiert, wiceprezes firmy Pro-Tra Building, wykonawcy wybranego w przetargu spośród sześciu ofert.
Historyczne rondo z osobnym projektem
Ul. Powstańców Śląskich ma ponad 100 lat i jest objęta opieką konserwatora zabytków. Z tego powodu rondo przy placu Powstańców Śląskich zostanie odnowione w ramach osobnego projektu – w tej chwili realizowane są analizy i prace projektowe. Stara kostka granitowa nie zostanie zmarnowana – trafi do ponownego wykorzystania, np. przy budowie parkingów.
Start już w lipcu!
Koszt inwestycji to ponad 14 milionów złotych, a czas realizacji – około sześciu miesięcy. Zmiany w organizacji ruchu pojawią się w nocy z 12 na 13 lipca, a roboty ruszą 14 lipca. Prace mają zakończyć się na przełomie 2025 i 2026 roku.
Co zyskają mieszkańcy? Nowa nawierzchnia ma być cichsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa, a dzięki nowym chodnikom i ścieżkom rowerowym ulica lepiej odpowie na potrzeby pieszych i rowerzystów. Wrocław na dobrej drodze – tym razem dosłownie!