Po siedmiu latach jest kolejne porozumienie dotyczące przebudowy węzła Klimontów w ciągu drogi ekspresowej S1. Podpisane porozumienie pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a miastem Sosnowiec, jest kolejnym dokumentem w tej sprawie. Poprzednie podpisane zostało w 2017 roku.
Okazało się, ze poprzednie uzgodnienia straciły walor aktualności ze względu na nałożone warunki przez Polskie Linie Kolejowe. Chodziło o wiadukt kolejowy zlokalizowany w pobliżu węzła Klimotów. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami projektowany układ dróg lokalnych miał być poprowadzony nad jezdnią drogi ekspresowej. Po decyzji PLK pojawiła się konieczność podniesienia obiektu o blisko 2 m. Analiza wykazała, iż korzystniejsze będzie poprowadzenie lokalnego układu dróg pod jezdnią drogi ekspresowej. Niemożliwym zatem okazało się ogłoszenie osobnych przetargów na realizację robót budowlanych na budowę węzła drogowego.
Kto wybuduje węzeł Klimontów
Pierwotnie przebudowa drogi ekspresowej była zadaniem GDDKiA. Budową węzła z układem dróg lokalnych miało zająć się miasto Sosnowiec. Nowe porozumienie umożliwia realizację obu zadań przez GDDKiA. Sosnowiec zobowiązał się do dokonania aktualizacji dokumentacji projektowej, a następnie do uzyskania decyzji dla wszystkich zadań uregulowanych w porozumieniu.
Porozumienie zakłada 3 odrębne zadania. Zadanie pierwsze składa się z trzech części:
- rozbudowy około 1 km odcinka drogi S1 wraz z budową pasów włączenia i wyłączenia z jezdni drogi ekspresowej (w tym obiekt inżynierski w ciągu S1),
- budowy węzła drogowego typu WB,
- połączenie węzła Klimontów z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec.
Zadanie drugie
To budowa drogi łączącej węzeł na drodze S1 ze strefą inwestycyjną – obejmująca budowę drogi od węzła wraz z budową drogi łączącej się z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec.
Zadanie trzecie
To budowa zbiornika ZB-1 obejmująca budowę przez GDDKiA zbiornika retencyjnego służącego do kompleksowego odwodnienia zarówno drogi ekspresowej, jak i gminnej.
GDDKiA wybuduje węzeł, około kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zbiornik retencyjny odwadniający układ drogowy miasta i drogi ekspresowej oraz pozostały układ dróg gminnych. Miasto będzie odpowiedzialne za realizację budowy łącznika węzła ze strefą inwestycyjną
Pozostałe odcinki S1
Od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przechodzącego przez Dąbrowę Górniczą odcinka o długości 2,7 km podpisano 25 października 2019 r. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028.
Dla dłuższego, ponad 4-kilometrowego odcinka od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca, trwa przetarg na przygotowanie dokumentacji rozbudowy. Inwestycja planowana jest w systemie tradycyjnym w latach 2028-2030.
Od Sosnowca do Lędzin
Opracowanie dokumentacji rozbudowy podzielono na cztery części.
Umowę dla odcinka rozpoczynającego się przed węzłem Porąbka i kończącego na wysokości ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu, o długości 4,8 km, podpisano 7 lutego 2022 r. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029. Wyłączony z tego odcinka jest ponad kilometrowy fragment projektowany przez miasto Sosnowiec, na którym powstanie węzeł Klimontów. Oba te zadania muszą zostać zrealizowane jednocześnie z uwagi na rozwiązania projektowe węzła Klimontów.
Dla dwóch kolejnych odcinków, pomiędzy ul. Inwestycyjną i węzłem Sosnowiec Jęzor (2,7 km) i dalej do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach (również 2,7 km) umowy z biurem projektowym podpisano 1 czerwca 2022 r. Projektanci pracują w tej chwili nad projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz materiałami do wniosków o decyzje ZRID. Inwestycje planowane są do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ostatniego odcinka rozpoczynającego się za węzłem Brzęczkowice i kończącego na zaprojektowanym węźle Kosztowy II w Mysłowicach (około 5,4 km) podpisano 5 lipca 2019 r. w tej chwili ponownie analizowany jest projektowany przekrój tego odcinka z 2/2 do 2/3.