Aby ograniczyć koszty, wiele osób rezerwuje, a choćby opłaca wypożyczenie auta w miejscu wakacyjnego wypoczynku. Wystarczy jednak, iż samolot się spóźni, a mogą pojawić się problemy. W jaki sposób je ograniczyć?
Odwołania połączeń czy spóźnienia w ruchu lotniczym nie należą do rzadkości. Dotarcie do celu w późniejszej od początkowo zakładanej może mieć różne konsekwencje – choćby utratę rezerwacji samochodu, który wybraliśmy sobie na czas wakacji. Może się też zdarzyć, iż przez spóźniony lot będziemy mieli problem z odbiorem auta z wypożyczalni – punkty obsługi klienta mogą działać w określonych godzinach, a nie całodobowo.
Co więc zrobić, gdy mamy zarezerwowane lub opłacone już auto, a wiemy, iż z opóźnieniem stawimy się po jego odbiór? Przede wszystkim należy pamiętać, wypożyczalnie nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek problemy lub dodatkowe koszty poniesione wskutek działania linii lotniczych. Z tego powodu warto dochodzić odszkodowań za spóźnione loty. Na etapie rezerwowania pojazdu w niektórych wypożyczalniach można podać numer lotu, by ich pracownicy mogli monitorować ewentualne spóźnienia, natomiast punkty na lotnisku mogą wydłużyć godziny otwarcia, by móc obsłużyć klientów przylatujących opóźnionymi samolotami.
W wielu wypożyczalniach rozliczenie następuje w okresach 24-godzinnych. Innymi słowy – bez względu na to, przez jak dużą część doby będziemy użytkowali auto, i tak musimy zapłacić za całe 24 godziny. o ile opłaciliśmy wynajem z góry, to kilkugodzinne spóźnienie po odbiór to więc po prostu nasza strata – zapłacimy za godziny, których nie będziemy w stanie wykorzystać.
Po drugie – w przypadku zarezerwowania pojazdu wypożyczalnie stosują zasadę tolerancji względem zadeklarowanej godziny odbioru. Jak dużą? To już zależy od polityki danej firmy i liczby aktualnie dostępnych aut. Może być to zarówno godzina, jak i pełna doba. o ile nasze spóźnienie będzie mniejsze, to zarezerwowany samochód uda się odebrać. o ile nie stawimy się, rezerwacja może zostać automatycznie anulowana i przepadnie wraz kwotą, jaką wpłaciliśmy na etapie bookowania auta.
Po trzecie – wypożyczalnie zdają sobie sprawę, iż loty mogą być spóźnione lub odwołane, a plany klienta mogą z różnych powodów ulec zmianie. Dlatego już na etapie sprawdzania oferty danej wypożyczalni warto sprawdzić, jak wygląda polityka danej firmy w zakresie zmiany dat i godzin rezerwacji. Czasami jest bezpłatna, ale tylko w pewnym zakresie – np. do 24/48 godzin przed rozpoczęciem wynajmu lub zwrocie podlegają określone kwoty. Elastyczna taryfa może wymagać też dopłaty. Warto również pamiętać, iż jakiekolwiek zmiany mogą być możliwe przed rozpoczęciem planowanego wynajmu auta. Po tym terminie jakiekolwiek zwroty opłat mogą nie być możliwe. o ile nasze plany podróży ulegną zmianie, z wypożyczalnią należy skontaktować się najszybciej, jak to możliwe. W przypadku, gdy spóźnienie jest na tyle duże, iż będziemy musieli przełożyć odbiór samochodu na kolejny dzień, zrobienie tego na istniejącej rezerwacji zwykle wymaga wniesienia opłaty za cały pierwszy dzień, ze względu na fakt, iż wypożyczalnia „trzymała” auto dla nas.
Redakcja poleca: Spóźniony lot, a utracone połączenie kolejowe lub autobusowe. Co z odszkodowaniem?
Można też spróbować anulować rezerwację i poszukać innego pojazdu. Czy warto? Nie zawsze. Stawki w przypadku rezerwowania auta na ostatnią chwilę nie są korzystne. Szukając taniego samochodu, można spróbować dokonać rezerwacji najmniejszego z oferowanych. Do rzadkości nie należą sytuacje, w których okazuje się, iż wypożyczalnie nie mają ich na stanie i oferują bezpłatne podniesienie klasy pojazdu. Zdarza się, iż z auta małego na kombivana lub vana. Dzieje się to zwłaszcza na południu Europy – obawiając się manewrowania po ciasnych ulicach wielu klientów wybiera najmniejsze pojazdy, więc często ich brakuje na placach wypożyczalni.