Lokomotywa TKt48-127 przed dworcem w Opolu to jeden z zaledwie 34 zachowanych egzemplarzy tego typu maszyn w Polsce. Od końca 2023 roku znajduje się w rejestrze zabytków ruchomych województwa opolskiego. Od tego momentu podlega ochronie prawnej.
Prace nad przygotowaniem renowacji rozpoczęto już w 2023 roku. Po tym, jak przy okazji przebudowy placu dworcowego odbyła się akcja przeniesienia lokomotywy z przestrzeni pomiędzy wejściem na dworzec a gmachem Poczty Polskiej. Wtedy to miasto zwróciło się do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków o opinię konserwatorską. Z kolei program prac przygotował zespół pod kierunkiem prof. Zbigniewa Tucholskiego – jednego z najwybitniejszych znawców kolejnictwa w Polsce.
Lokomotywa przed dworcem w Opolu niszczeje. Dwa przetargi unieważnione
W pierwszym postępowaniu dotyczącym konserwacji wpłynęły dwie propozycje. Jedna wyceniła zakres robót na ponad 982 tys. zł, druga na nieco ponad 504 tys. zł. Obie oferty były jednak wyższe, niż 490 tys. zł założone przez urzędników.
Ratusz konkurs unieważnił i ogłosił nowy. Wpłynęła jedna oferta – ponownie wyższa od limitu wyznaczonego przez urzędników.
Renowacja opolskiego parowozu od początku była skomplikowana przez układ placu przy dworcu. Ciężki sprzęt nie ma tam jak wjechać, więc plan zakładał prace na miejscu, bez przenoszenia maszyny do warsztatu.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na ratunek?
Urząd miasta planował choćby nieco uszczuplić prace, by zejść z ceny. Jednak i te działania spełzły na niczym – lokomotywa przed dworcem w Opolu stoi więc w stanie niezmienionym.
– Nasza propozycja, by nieco zmodyfikować wytyczne dotyczące renowacji lokomotywy, nie uzyskała rekomendacji ze strony eksperta, który przygotowywał zakres koniecznych jego zdaniem prac do adekwatnej renowacji zabytku – mówi Adam Leszczyński, rzecznik opolskiego ratusza.
– Kilka tygodni temu, skorzystaliśmy z możliwości zgłoszenia remontu lokomotywy do konkursu organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Staramy się o dofinansowanie na cały zakres prac. Teraz czekamy na rozstrzygnięcie konkursu – przekazał.
Zobacz także: Likwidacja przejść sugerowanych w Opolu. „Nie sprawdziły się”
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

5 godzin temu














