Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Mapa SCT, zasady wjazdu i formalności

2 godzin temu

Kraków wchodzi w kolejny etap przygotowań do uruchomienia Strefy Czystego Transportu. Od dziś, 15 grudnia, zaczęły działać Punkty Obsługi Mieszkańców SCT, w których można uzyskać informacje, zgłosić pojazd lub skorzystać z pomocy przy obsłudze systemu. Sama Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 roku.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie – mapa i obszar

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa, SCT obejmie około 60 proc. powierzchni miasta, w granicach IV obwodnicy Krakowa. Od 1 stycznia 2026 roku wprowadzone zostanie odpowiednie oznakowanie, a wszystkie zasady wjazdu zaczną obowiązywać w pełnym zakresie.

Punkty Obsługi Mieszkańców SCT już działają

Od 15 grudnia mieszkańcy Krakowa oraz osoby spoza miasta mogą skorzystać z Punktów Obsługi Mieszkańców związanych z funkcjonowaniem SCT. We wszystkich punktach można:

  • uzyskać informacje dotyczące zasad Strefy Czystego Transportu,
  • zgłosić pojazd do weryfikacji uprawnień,
  • zgłosić dojazd do placówki ochrony zdrowia,
  • uzyskać pomoc w obsłudze systemu SCT.

Lokalizacje Punktów Obsługi Mieszkańców SCT:

  • Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53
  • Biuro Strefy Płatnego Parkowania, ul. Reymonta 20
  • Urząd Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10
  • Urząd Miasta Krakowa, ul. Wielicka 28a
  • Urząd Miasta Krakowa, os. Zgody 2
  • P&R Górka Narodowa, ul. Papierni Prądnickich 1
  • Galeria Bronowice, ul. Stawowa 61
  • Galeria Serenada, al. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41

Uiszczenie opłaty za wjazd do SCT oraz opłaty za nalepkę potwierdzającą uprawnienia (nalepka nie jest obowiązkowa) jest możliwe wyłącznie w siedzibie ZDMK przy ul. Centralnej 53 oraz w Biurze Strefy Płatnego Parkowania przy ul. Reymonta 20.

System SCT dostępny online

System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie działa już:

  • na stronie sct.zdmk.krakow.pl,
  • w aplikacji mKraków,
  • na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.

W kolejnych tygodniach i miesiącach system będzie rozbudowywany o nowe funkcjonalności.

Zasady wjazdu do Strefy Czystego Transportu

Do SCT będą mogły wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin.

Samochody osobowe:

  • benzynowe – co najmniej norma Euro 4 lub rok produkcji od 2005,
  • z silnikiem Diesla – co najmniej norma Euro 6 lub rok produkcji od 2014.

Pojazdy powyżej 3,5 tony (np. ciężarówki, autobusy):

  • benzynowe – co najmniej norma Euro 4 lub rok produkcji od 2005,
  • z silnikiem Diesla – co najmniej norma Euro 6 lub rok produkcji od 2012.

Pojazdy z polskimi rejestracjami, które spełniają te wymagania, zostaną automatycznie zakwalifikowane do wjazdu – właściciele nie muszą podejmować żadnych dodatkowych działań.


Zwolnienia dla mieszkańców Krakowa

Osoby zameldowane w Krakowie i płacące tutaj podatki otrzymały bezterminowe zwolnienie dla pojazdów, które posiadały przed 26 czerwca 2025 r. – niezależnie od tego, jak stare są te samochody. Swoje pojazdy krakowianie będą musieli zgłosić w systemie – oczywiście tylko wtedy, jeżeli ich samochody nie spełniają wymaganych norm. Takiego zgłoszenia trzeba będzie dokonać co roku.

W pewnych sytuacjach zwolnienia przysługują również osobom, które nie są mieszkańcami Krakowa. Te rozwiązania obejmują:

  • osoby z niepełnosprawnością – jeżeli posiadasz kartę parkingową UE dla osoby z niepełnosprawnościami, możesz jednocześnie zgłosić jeden pojazd, który będzie zwolniony z opłat i będzie mógł wjeżdżać do strefy bez ograniczeń. Karta musi być ważna, a podczas zgłaszania pojazdu trzeba przedstawić kopię karty z widoczną datą ważności oraz imieniem i nazwiskiem osoby uprawnionej
  • pacjentów korzystających ze specjalistycznych świadczeń medycznych – jeżeli regularnie korzystasz ze specjalistycznych świadczeń medycznych w krakowskich placówkach ochrony zdrowia finansowanych ze środków publicznych (np. rehabilitacja, dializy, chemioterapia, radioterapia), również możesz uzyskać zwolnienie. W takim przypadku przed wjazdem do strefy musisz zgłosić swoją wizytę w systemie SCT oraz potwierdzić ją na miejscu w placówce
  • właścicieli pojazdów zabytkowych – jeżeli dysponujesz pojazdem zabytkowym wpisanym na listę zabytków przez wojewódzkiego konserwatora, także możesz ubiegać się o zwolnienie
  • pojazdy specjalne – właściciele pojazdów specjalnych, takich jak kampery czy food trucki, mogą wjeżdżać do strefy po uprzednim zgłoszeniu pojazdu w systemie. Będą one zwolnione na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (wpisu w dowodzie rejestracyjnym).

Opłaty dla osób spoza Krakowa przez trzy lata

Dla osób spoza Krakowa, posiadających pojazdy niespełniające wymagań SCT i nieposiadających uprawnień do zwolnienia, wprowadzono trzyletni okres przejściowy (2026–2028), w którym będzie można wjeżdżać do strefy po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.

System opłat został zaprojektowany elastycznie:

  • opłata godzinowa – jeżeli potrzebujesz wjechać do Krakowa sporadycznie, zapłacisz 2,50 zł za godzinę
  • opłata dzienna – w roku 2026, gdy wniesiesz opłatę za dwie godziny z rzędu, będzie to równoznaczne z dopuszczeniem auta do poruszania się po SCT do końca danego dnia. W roku 2027 taka opłata dzienna będzie wynosiła 15 zł (opłata za 6 godzin z rzędu)
  • abonament miesięczny – dla osób regularnie dojeżdżających do pracy:
    • w 2026 r. – 100 zł miesięcznie
    • w 2027 r. – 250 zł miesięcznie
    • w 2028 r. – 500 zł miesięcznie.

Po 31 grudnia 2028 r. możliwość wykupienia opłat za wjazd przestanie obowiązywać i do strefy będą mogły wjeżdżać z zewnątrz wyłącznie pojazdy spełniające normy emisji (jeśli nie podlegają wcześniej wspomnianym zwolnieniom, np. dla pojazdów specjalnych itp.).

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Nowa Huta zyska tysiące nowych miejsc pracy

Tu znajdziesz „kacze bufety” w Krakowie. Ptaki czekają na pomoc zimą

Nowy pociąg dla dzieci w Krakowie robi furorę. Atrakcja w parku Kolejowym już działa [ZDJĘCIA]

Idź do oryginalnego materiału