Targi Busworld Europe 2025 w Brukseli – fotorelacja

2 dni temu

Busworld to jedna z najważniejszych światowych imprez branży autobusowej i autokarowej. Targi realizowane są co dwa lata i przyciągają producentów pojazdów, dostawców podzespołów, operatorów transportu i decydentów miejskich. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tego wydarzenia oraz poczytania o najważniejszych targowych premierach.

W Europie edycja „Busworld Europe” odbywa się w latach nieparzystych. Tegoroczna edycja okazała się większa od poprzedniej (także odbywającej się w Brukseli). Przestrzeń wystawiennicza wzrosła z 75 000 do 82 000 m², a liczba wystawców sięga niemal 550, co świadczy o rosnącym znaczeniu tego wydarzenia w sektorze przemysłu transportowego. Bez wątpienia nie bez znaczenia dla zwiększenia rozmiaru targów pozostaje ofensywa nowych producentów, pochodzących z państw azjatyckich. Na wielu stoiskach można było podziwiać autobusy i rozwiązania techniczne marek nieznanych przeciętnym Europejczykom.

Elektromobilność i zeroemisyjność to w oczywisty sposób dominujący temat targów. Wszystkie liczące się premiery i debaty koncentrowały się wokół autobusów elektrycznych, systemów baterii, zarządzania ciepłem i infrastruktury ładowania. Drugi istotny trend to modularność i elastyczność konstrukcji – producenci stawiali na koncepcje, które umożliwią łatwe adaptacje nowych technologii (nowe baterie, układy napędowe).

Rosnąca rola systemu (w tym aktualizacji OTA) oraz zadbanie o cyberbezpieczeństwo to już nie dodatek, ale element podstawowy projektowania autobusów. Właśnie dlatego na targach nie zabrakło firm technologicznych, często do niedawna w ogóle nie kojarzonych z motoryzacją.

1/72Galeria
Previous Next
Previous Next

Najważniejsze premiery i dominujące trendy Busworld 2025

Podczas Busworld 2025 w Brukseli zaprezentowano wiele nowości – zarówno kompletne pojazdy, jak i innowacyjne rozwiązania techniczne czy systemowe. Poniżej kilka kluczowych przykładów i obserwacji:

  • Daimler Buses odsłonił seriową wersję Mercedes-Benz eIntouro — elektrycznego autobusu między-miejskiego, przeznaczonego m.in. do kursów międzymiastowych, wycieczek czy przewozów szkolnych. Jednocześnie pokazano nowe generacje baterii NMC4 w modelach eCitaro.
  • MAN zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny autobus turystyczny MAN eCoach (jego wprowadzenie na rynek planowane jest na 2026 rok). Pokazano również model Lion’s Coach 14 E (trzyosiowy) z bateriami o pojemności do 534 kWh
  • Solaris zaprezentował model Urbino 10.5 Electric — kompaktowy autobus miejski, wpisujący się w trend mniejszych, elastycznych jednostek elektrycznych.
  • MG oficjalnie zadebiutowało na targach BusWorld Brussels pod marką MG COMMERCIAL. W ramach tego debiutu firma zaprezentowała swój pierwszy w pełni elektryczny autobus miejski – model iEV12.
  • VDL Bus Group zapowiedział nową gamę autokarów Futura 3, które ma charakteryzować aerodynamika, komfort, modularność układu napędowego i zgodność z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa (GSR).
  • W zakresie marek mniej znanych w Europie, firma VinFast zapowiedziała wejście na rynek europejski z autobusami elektrycznymi (m.in. 12-metrowym modelem o zasięgu 300–350 km).
  • Marcopolo (producent z Brazylii) wykorzystał targi, by wznowić działania w Europie, prezentując model Paradiso G8 1200, dostosowany do europejskich potrzeb przewozów turystycznych.

Producenci części na targach Busworld 2025

1/27Galeria
Previous Next
Previous Next

Wiele firm technologicznych, znanych nie tylko na rynku autobusowym, wykorzystało targi Busworld, by pochwalić się swoimi nowościami. Oto kilka przykładów:

  • ZF zaprezentowało nowe osie (A134, AV134), osiągające lepszą regenerację energii i redukcję masy, a także ulepszone napędy elektryczne (CeTrax 2, AxTrax 2 LF) z efektywnością sięgającą ponad 94–95 %. Firma wprowadziła także zestaw zarządzania aktualizacjami systemu (SUMS Suite), co jest odpowiedzią na rosnące wymagania regulacyjne względem bezpieczeństwa systemów pojazdów.
  • Valeo przedstawiło światową premierę elektrycznego kompresora EDC-120 z wbudowanym falownikiem, zaprojektowanego specjalnie dla autobusów elektrycznych.
  • Continental pokazał nową oponę miejską Conti Urban HA 5 NXT. Opona zawiera do ok. 60% surowców odnawialnych, materiałów z recyklingu i materiałów z certyfikatem ISCC PLUS.
  • Bosch zaprezentował rozwiązanie z zakresu infrastruktury cyfrowej i bezpieczeństwa Secure Central Gateway. Służy ono do zarządzania danymi generowanymi przez pojady i kontrolą dostępu do nich.
  • Technotrans zaprezentował nowe rozwiązania w zarządzaniu termicznym baterii (BTMS — Zeta.trax) oraz systemy chłodzenia dla infrastruktury ładowania, również zorientowane na efektywność i cyberbezpieczeństwo.
  • TSA (silniki elektryczne) wystawiła lekkie silniki dla busów kompaktowych i cięższe jednostki (HD.T3), wykazujące wysoką sprawność, co umożliwia modularne zastosowanie w pojazdach od 3,5 tony do autobusów przegubowych.

Targi Busworld Europe 2025 realizowane są w dniach 4–9 października 2025 r. w kompleksie Brussels Expo, w Brukseli. W ramach wydarzenia zorganizowany został również Busworld Congress (6–9 października) oraz Zero Emission Bus Conference (ZEB) (7–9 października).

Idź do oryginalnego materiału