Busworld to jedna z najważniejszych światowych imprez branży autobusowej i autokarowej. Targi realizowane są co dwa lata i przyciągają producentów pojazdów, dostawców podzespołów, operatorów transportu i decydentów miejskich. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tego wydarzenia oraz poczytania o najważniejszych targowych premierach.
W Europie edycja „Busworld Europe” odbywa się w latach nieparzystych. Tegoroczna edycja okazała się większa od poprzedniej (także odbywającej się w Brukseli). Przestrzeń wystawiennicza wzrosła z 75 000 do 82 000 m², a liczba wystawców sięga niemal 550, co świadczy o rosnącym znaczeniu tego wydarzenia w sektorze przemysłu transportowego. Bez wątpienia nie bez znaczenia dla zwiększenia rozmiaru targów pozostaje ofensywa nowych producentów, pochodzących z państw azjatyckich. Na wielu stoiskach można było podziwiać autobusy i rozwiązania techniczne marek nieznanych przeciętnym Europejczykom.
Elektromobilność i zeroemisyjność to w oczywisty sposób dominujący temat targów. Wszystkie liczące się premiery i debaty koncentrowały się wokół autobusów elektrycznych, systemów baterii, zarządzania ciepłem i infrastruktury ładowania. Drugi istotny trend to modularność i elastyczność konstrukcji – producenci stawiali na koncepcje, które umożliwią łatwe adaptacje nowych technologii (nowe baterie, układy napędowe).
Rosnąca rola systemu (w tym aktualizacji OTA) oraz zadbanie o cyberbezpieczeństwo to już nie dodatek, ale element podstawowy projektowania autobusów. Właśnie dlatego na targach nie zabrakło firm technologicznych, często do niedawna w ogóle nie kojarzonych z motoryzacją.








































































Najważniejsze premiery i dominujące trendy Busworld 2025
Podczas Busworld 2025 w Brukseli zaprezentowano wiele nowości – zarówno kompletne pojazdy, jak i innowacyjne rozwiązania techniczne czy systemowe. Poniżej kilka kluczowych przykładów i obserwacji:
- Daimler Buses odsłonił seriową wersję Mercedes-Benz eIntouro — elektrycznego autobusu między-miejskiego, przeznaczonego m.in. do kursów międzymiastowych, wycieczek czy przewozów szkolnych. Jednocześnie pokazano nowe generacje baterii NMC4 w modelach eCitaro.
- MAN zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny autobus turystyczny MAN eCoach (jego wprowadzenie na rynek planowane jest na 2026 rok). Pokazano również model Lion’s Coach 14 E (trzyosiowy) z bateriami o pojemności do 534 kWh
- Solaris zaprezentował model Urbino 10.5 Electric — kompaktowy autobus miejski, wpisujący się w trend mniejszych, elastycznych jednostek elektrycznych.
- MG oficjalnie zadebiutowało na targach BusWorld Brussels pod marką MG COMMERCIAL. W ramach tego debiutu firma zaprezentowała swój pierwszy w pełni elektryczny autobus miejski – model iEV12.
- VDL Bus Group zapowiedział nową gamę autokarów Futura 3, które ma charakteryzować aerodynamika, komfort, modularność układu napędowego i zgodność z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa (GSR).
- W zakresie marek mniej znanych w Europie, firma VinFast zapowiedziała wejście na rynek europejski z autobusami elektrycznymi (m.in. 12-metrowym modelem o zasięgu 300–350 km).
- Marcopolo (producent z Brazylii) wykorzystał targi, by wznowić działania w Europie, prezentując model Paradiso G8 1200, dostosowany do europejskich potrzeb przewozów turystycznych.
Producenci części na targach Busworld 2025



























Wiele firm technologicznych, znanych nie tylko na rynku autobusowym, wykorzystało targi Busworld, by pochwalić się swoimi nowościami. Oto kilka przykładów:
- ZF zaprezentowało nowe osie (A134, AV134), osiągające lepszą regenerację energii i redukcję masy, a także ulepszone napędy elektryczne (CeTrax 2, AxTrax 2 LF) z efektywnością sięgającą ponad 94–95 %. Firma wprowadziła także zestaw zarządzania aktualizacjami systemu (SUMS Suite), co jest odpowiedzią na rosnące wymagania regulacyjne względem bezpieczeństwa systemów pojazdów.
- Valeo przedstawiło światową premierę elektrycznego kompresora EDC-120 z wbudowanym falownikiem, zaprojektowanego specjalnie dla autobusów elektrycznych.
- Continental pokazał nową oponę miejską Conti Urban HA 5 NXT. Opona zawiera do ok. 60% surowców odnawialnych, materiałów z recyklingu i materiałów z certyfikatem ISCC PLUS.
- Bosch zaprezentował rozwiązanie z zakresu infrastruktury cyfrowej i bezpieczeństwa Secure Central Gateway. Służy ono do zarządzania danymi generowanymi przez pojady i kontrolą dostępu do nich.
- Technotrans zaprezentował nowe rozwiązania w zarządzaniu termicznym baterii (BTMS — Zeta.trax) oraz systemy chłodzenia dla infrastruktury ładowania, również zorientowane na efektywność i cyberbezpieczeństwo.
- TSA (silniki elektryczne) wystawiła lekkie silniki dla busów kompaktowych i cięższe jednostki (HD.T3), wykazujące wysoką sprawność, co umożliwia modularne zastosowanie w pojazdach od 3,5 tony do autobusów przegubowych.
Targi Busworld Europe 2025 realizowane są w dniach 4–9 października 2025 r. w kompleksie Brussels Expo, w Brukseli. W ramach wydarzenia zorganizowany został również Busworld Congress (6–9 października) oraz Zero Emission Bus Conference (ZEB) (7–9 października).