Terminal kontenerowy w Świnoujściu: co przyniesie wyrok WSA z 4 sierpnia 2025?

3 dni temu

Terminal kontenerowy w Świnoujściu: co przyniesie wyrok WSA z 4 sierpnia 2025?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zakończy rozpatrywanie skargi organizacji ekologicznych na decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu 4 sierpnia 2025 roku o godz. 11:00. Orzeczenie będzie nieprawomocne; strony mają 30 dni na odwołanie do NSA. Inwestycja o wartości ponad 10 mld zł uzależniona jest od przebiegu postępowania.

Data publikacji: 4 sierpnia 2025 r.

Tło inwestycji i ekologiczne zastrzeżenia

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jako inwestor planuje terminal kontenerowy obsługujący kontenerowce o długości do 400 m i przepustowości choćby 2 mln TEU rocznie, z torami podejściowymi pogłębionymi do 17 m przy długości 65 km. Koszt całkowity projektu wraz z infrastrukturą morską szacowany jest na ponad 10 miliardów zł

Decyzja środowiskowa wydana w lutym 2025 r. przez GDOŚ dała zielone światło projektowi, ale w marcu tego roku została zaskarżona przez niemiecką organizację Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz polskie stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście

Kluczowe daty postępowania

  • 21 lipca 2025 – Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymuje rygor natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej do czasu rozpatrzenia skargi
  • 21 lipca – zakończenie rozprawy; ogłoszenie lub odroczenie wyroku zapowiedziane na 4 sierpnia
  • 4 sierpnia 2025, godz. 11:00 – spodziewane ogłoszenie wyroku WSA
  • Od dnia doręczenia – stronom przysługuje 30 dni na wniesienie skargi kasacyjnej do NSA :

Możliwe scenariusze rozstrzygnięcia

  1. Odrzucenie skargi – WSA stwierdziłaby, iż decyzja środowiskowa wydana prawidłowo. Inwestycja może ruszyć bez ograniczeń.
  2. Uchylenie decyzji</strong – nowe postępowanie środowiskowe, opóźnienie inwestycji o 6–12 miesięcy.
  3. Wezwanie do uzupełnienia dokumentacji – czasowe zawieszenie projektu; decyzja będzie mogła zostać uzupełniona bez uchylenia.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka kreślił te trzy scenariusze w rozmowie z PAP

Stan przygotowań — budowa choćby bez decyzji?

Wbrew zawieszeniu decyzji środowiskowej, inwestor zapewnia, iż przygotowania trwają: skany ferromagnetyczne dna morskiego, badania gruntu pod drogę i tor kolejowy, program toru podejściowego są na zaawansowanym etapie

Prezes Zarządu ZMPSiŚ, Jarosław Siergiej, oświadczył:

„Ze spokojem czekamy na decyzję sądu i liczymy, iż będzie dla nas korzystna. Inwestycja trwa, a my wraz z naszymi partnerami pozostajemy w pełnej gotowości do jej kontynuowania”

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

Argumenty ekologów i obawy lokalne

Organizacje skarżące wskazują na potencjalne skutki dla środowiska: hałas podwodny, emisję zanieczyszczeń, wzmożony ruch statków, a także niebezpieczeństwo związane z niewybuchami i pozostałością po II wojnie światowej

W obrębie obszarów Natura 2000 alarm ujawnia niszczący wpływ na siedliska ptasie i charakter uzdrowiskowego wybrzeża Świnoujścia.

Reakcje polityczne i samorządowe

Wiceminister Arkadiusz Marchewka określił projekt jako strategiczny i priorytetowy:

„Terminal kontenerowy w Świnoujściu należy do priorytetowych inwestycji naszego rządu. Będzie wielkim impulsem gospodarczym oraz zwiększy nasze szeroko rozumiane bezpieczeństwo”

Przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej, poseł Kacper Płażyński, ocenił, iż wstrzymanie inwestycji byłoby „zbrodnią na naszej gospodarce”. Panie zastanawiały się same władze Świnoujścia, głos sprzeciwu zgłosiła prezydent miasta Joanna Agatowska.

Gospodarcze znaczenie inwestycji w regionie

Terminal ma istotny wymiar konkurencyjny względem portów niemieckich, m.in. w Rostocku czy Hamburgu. Polska chce zwiększyć przeładunki do 10 mln TEU do 2030 roku (w 2024 r. było 3,3 mln TEU)

Inwestycja ma przyciągnąć zagraniczne kapitały, zwiększyć wpływy z VAT i akcyzy, oraz stymulować rozwój stref offshore i onshore w rejonie Pomorza Zachodniego.

Plan na przyszłość – co dalej po wyroku WSA?

  • Jeżeli WSA utrzyma decyzję – inwestor uzyska zielone światło administracyjne, natomiast projekt może podlegać kasacji do NSA.
  • Jeśli decyzja zostanie uchylona – konieczne będzie nowe postępowanie środowiskowe, co opóźni projekt co najmniej o pół roku.
  • W razie wezwania do uzupełnienia dokumentów – prace techniczne mogą toczyć się dalej równolegle.

Terminal ma być gotowy do pierwszych operacji najpóźniej na przełomie 2028 i 2029 r. :

FAQ – często zadawane pytania

1. Czy bez decyzji środowiskowej można rozpocząć budowę?
Nie. choćby w przypadku odrzucenia skargi, uruchomienie budowy wymaga ostatecznych dokumentów środowiskowych oraz przygotowań infrastrukturalnych.

2. Czy wyrok WSA z 4 sierpnia będzie prawomocny?
Nie – strony będą mogły odwołać się do NSA w ciągu 30 dni od doręczenia wyroku.

3. Czy Niemcy mogą zablokować inwestycję na dłużej?
Skargi są duże i wnikliwe, ale procedura przewiduje możliwość jej uzupełnienia; Niemcy mogą jednak opóźnić projekt choćby o rok.

4. Jaki wpływ na Świnoujście ma projekt?
Inwestycja może podnieść przychody miasta, generować miejsca pracy i zwiększyć znaczenie portu w sektorze logistycznym.

Na zakończenie: wyrok WSA z 4 sierpnia może zdecydować o losach jednej z najważniejszych inwestycji w polskim sektorze morskim. Ekolodzy podnoszą poważne uwagi środowiskowe, ale inwestor i rząd utrzymują twarde tempo przygotowań. Kolejne dni zadecydują.
  • Świnoujście tonie w paździerzu, Wolin kwitnie! Jarmark Bałtycki to żenada, a nie atrakcja – turyści nie zostawiają suchej nitki
  • Początek tygodnia z chłodnym frontem, deszczem i burzami. Zmiana aury od czwartku – Świnoujście i Polska przygotowują się na fale upałów
  • Policjant zatrzymany z narkotykami. Skandal podczas festiwalu. Prokuratura wszczęła śledztwo
Idź do oryginalnego materiału