Toronto daje przywileje miejskim autobusom i tramwajom

bejsment.com 1 dzień temu

Rada Miasta Toronto zatwierdziła utworzenie wydzielonych pasów dla autobusów i tramwajów na dwóch najbardziej ruchliwych arteriach w centrum – Bathurst i Dufferin Street. Decyzję podjęto po długiej debacie, stosunkiem głosów od 18–5 do 20–3.

Nowe pasy priorytetowe mają przebiegać od Bloor Street West do Lake Shore Boulevard. Początkowo planowano ich przedłużenie aż do Eglinton Avenue, ale wskutek protestów części mieszkańców i właścicieli firm ograniczono zasięg zmian.

Na Dufferin Street pasy przy krawężniku zostaną przekształcone w pasy autobusowe, natomiast na Bathurst środkowe pasy ruchu przeznaczone zostaną dla tramwajów.

Miasto wyda na ten projekt około 8 milionów dolarów. W związku z jego realizacją zlikwidowanych zostanie łącznie około 350 miejsc parkingowych – 277 przy Bathurst i 75 przy Dufferin – oraz 31 automatów płatniczych.

Według danych urzędników miejskich, każdego dnia linią tramwajową 511 Bathurst Streetcar podróżuje ponad 15 tys. pasażerów, a autobusami linii 29 Dufferin i 929 Dufferin Express – ponad 40 tys. Zmiany mają skrócić czas przejazdu odpowiednio o 13 i 29 procent.

– Wydzielone pasy autobusowe to szybszy, lepszy i bardziej niezawodny transport publiczny – podkreśliła burmistrz Toronto Olivia Chow.

Nie wszyscy radni poparli projekt. Krytycy wskazywali na ryzyko zwiększenia korków.

– Nie da się przenieść całego ruchu z dwóch pasów na jeden i udawać, iż nic się nie stanie – komentował radny Stephen Holyday. – To się może sprawdzać w Scarborough, gdzie jest mniej skrzyżowań i bocznych ulic – dodał radny Jon Burnside.

Rada odrzuciła także propozycję radnego Brada Bradforda, by testować pasy jedynie przez trzy miesiące – od maja do końca lipca 2026 roku. – Ludzie oczekiwali prawdziwej infrastruktury na Mistrzostwa Świata, a nie farby na drodze – stwierdził Bradford.

Zgodnie z decyzją rady, urzędnicy będą zobowiązani do przedstawiania kwartalnych raportów z wdrażania zmian przez dwa lata od ich wprowadzenia.

Budowa nowych pasów ruszy jesienią, a ich uruchomienie planowane jest na czas Mistrzostw Świata FIFA 2026. Wtedy do Toronto przyjedzie ok. 300 tysięcy kibiców na sześć zaplanowanych meczów.

Na podst. CityNews

Idź do oryginalnego materiału