Kierowcy mogą już korzystać z nowo otwartej obwodnicy Chełmca. Nowa trasa łączy DK28 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Budowa 1,5 km odcinka drogi trwała półtora roku i kosztowała prawie 50 milionów złotych.
– Na obwodnicę Chełmca czekali nie tylko mieszkańcy tej miejscowości, ale też mieszkańcy Nowego Sącza. Ten półtorakilometrowy odcinek ma fundamentalne znaczenie dla mieszkańców zachodniej części miasta, dla turystów, dla ruchu tranzytowego, który dzięki tej drodze ominie centrum Chełmca – powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Cieszę się, iż możemy dziś otworzyć kolejny odcinek nowej drogi w Małopolsce. Drogi, która była wyczekiwana przez mieszkańców Sądecczyzny. Drogi, która przynosi ulgę mieszkańcom Chełmca – powiedział Szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury Tomasz Tomala.
I mało, i dużo
Nowa trasa ma dokładnie 1406 m długości. Ten krótki odcinek dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica łączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej. Ruch pojazdów na tym skrzyżowaniu zmierzyliśmy tuż przed pandemią.
W styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało tędy ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym ponad 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych. Nowa trasa domyka od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadza z centrum ruch tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.
Nowa droga jest z kilku względów nietypowa. Przebiega niemal w całości na nasypach, a pod nią przechodzą wszystkie drogi lokalne. Na trasie nie ma żadnego skrzyżowania. Ma też walor widokowy, jadący nią kierowcy widzą z lepszej perspektywy okolicę i pasma Beskidów.
Kilka liczb
Koszt budowy obwodnicy to niespełna 50 milionów zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i Swietelsky
Rail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus. Szczegółowe informacje na temat budowy i zdjęcia z poszczególnych etapów jej realizacji są dostępne na stronie kontraku.
Poza samą trasą obwodnicy zbudowano także ponad 370 metrów dodatkowych jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki.
W ramach inwestycji powstały cztery obiekty – dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty (nad ul. Leśną i ul. Węgrzynek). Uśredniając jeden obiekt budowano więc co ok. 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt. To na budowę mostów i wiaduktów wykonawca poświęcił najwięcej czasu. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 m długości.
RPBDK
Obwodnica Chełmca powstała w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Szczegółowe informacje nt. programu dostępne są na stronie.
Kalendarium
20 czerwca 2016 – podpisanie umowy na przygotowanie Koncepcji Programowej obwodnicy
6 października 2017 – złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
19 października 2018 – wydanie przez Wójta Gminy Chełmiec decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
26 września 2019 – podpisanie umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej drogi
30 listopada 2020 – złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
28 lipca 2021 – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
21 grudnia 2021 – podpisanie umowy na roboty budowlane
14 stycznia 2022 – przekazanie placu budowy wykonawcy
14 lutego 2022 – rozpoczęcie robót budowlanych
18 września 2023 – otwarcie obwodnicy dla kierowców