Choć z lotniska w Pafos korzysta już 5 milionów pasażerów rocznie, dojazd do miasta przez cały czas prowadzi przez starą i niebezpieczną drogę. Nowa wciąż czeka… od lat.
Parlamentarna komisja transportu odwiedziła Pafos, by sprawdzić postęp lokalnych inwestycji infrastrukturalnych. I choć zapowiedziano kilka konkretnych kroków, ogólny obraz nie napawa optymizmem – kluczowe projekty wciąż tkwią w martwym punkcie.
Droga z lotniska: stara do poprawki, nowa wciąż w połowie
Jak podkreślił szef komisji Marinos Mousiouttas, obecny dojazd z lotniska do Pafos przez miejscowość Timi wymaga natychmiastowego ulepszenia. Jeszcze w tym roku ma zostać zamówiony nowy plan regulacyjny, a oświetlenie zostanie zamontowane dopiero pod koniec przyszłego roku.
Jednocześnie nowa droga, której budowa utknęła na odcinku do rzeki Ezousa, nadal pozostaje nieukończona. Przyczyną są spory z Departamentem Środowiska oraz protesty organizacji ekologicznych, które wskazują na obecność rzadkich gatunków roślin i zwierząt.
Most w Tremithousa? Czeka od 2011 roku
Kolejna inwestycja, która od lat nie może ruszyć, to most łączący strefy przemysłowe Mesogi i Tremithousa. – Projekt ogłaszano dwukrotnie w ostatnich dwóch latach, ale nie udało się znaleźć wykonawcy – powiedział poseł AKEL Valentinos Fakondis. – Należy jak najszybciej ponownie ogłosić przetarg z atrakcyjniejszymi warunkami – dodał.
Dla przedsiębiorców i pracowników strefy Tremithousa inwestycja ta mogłaby oznaczać koniec codziennych korków.
Kato Pafos – Coral Bay: 40 lat tylko na papierze
Na koniec pojawił się temat jednej z najbardziej uczęszczanych tras turystycznych: drogi z Kato Pafos do Coral Bay. Poseł DISY Charalambos Pazaros przypomniał, iż modernizacja tej arterii planowana jest od 40 lat… i przez cały czas pozostaje w sferze planów.
– Rocznie korzysta z niej ponad 2 miliony turystów. To jedna z najważniejszych dróg regionu, a mimo to nie ma choćby oświetlenia i chodników – zaznaczył.
Nadzieja czy przedwyborcze obietnice?
Wszystkie wizytowane projekty mają wpływ nie tylko na turystów, ale przede wszystkim na codzienne życie mieszkańców – również Polaków, którzy coraz częściej osiedlają się w okolicach Pafos.
Choć politycy zapowiadają zmiany, wielu mieszkańców podchodzi do tego z rezerwą. Tym bardziej, iż większość tych inwestycji zapowiadana jest od lat – i jak dotąd, efekty są raczej symboliczne.

FAQ
Dlaczego nowa droga z lotniska nie została ukończona?
Z powodu konfliktu z Departamentem Środowiska i protestów ekologów, którzy wskazują na obecność chronionych gatunków w rejonie trasy.
Czy są plany poprawy istniejącej drogi przez Timi?
Tak – przygotowywany jest plan regulacyjny, a instalacja oświetlenia ma ruszyć pod koniec 2025 roku.
Jakie inne inwestycje są opóźnione?
Między innymi most między strefami przemysłowymi Mesogi i Tremithousa (oczekuje od 2011 roku) oraz modernizacja trasy Kato Pafos – Coral Bay (planowana od 40 lat).