W piątek, 5 września w Ustce przedstawiono Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Jak informuje Ministerstwo Obrony Narodowej, dwupasmowa droga z Bydgoszczy do Ustki – Via Pomerania jest jedną z kluczowych inwestycji projektu.
Chcąc dostać się z Bydgoszczy na zachodnią część polskiego wybrzeża Bałtyku, kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Aktualna trasa uniemożliwia sprawną i komfortową podróż, prowadzi przez małe miejscowości, co skutkuje licznymi ograniczeniami prędkości i miejscami niebezpiecznymi.
Kres problemowi ma położyć budowa nowej ekspresowej drogi – Via Pomerania, która ma połączyć Bydgoszcz, Inowrocław, Konin, Kalisz, a także Chojnice, Ustkę i Słupsk. Strategiczny charakter inwestycji może ją postawić w priorytetowej pozycji. Dzięki jej realizacji zostanie zwiększona między innymi mobilność wojsk własnych oraz sojuszniczych, na co zwraca uwagę gov.pl.
Via Pomerania wśród strategicznych inwestycji
W marcu Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel zapewniał, iż droga na pewno powstanie, co miał ustalić w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej. Pisaliśmy o tym w osobnym artykule. Z kolei w drugiej połowie sierpnia w komunikacie dla MetropoliaBydgoska.PL dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Paweł Woźniak przekazał, iż w danej chwili nie było żadnych wskazań odnośnie Via Pomeranii. Nie wykluczał jednak, iż w przyszłości zostaną przygotowane odpowiednie analizy, jeżeli pojawi się taka potrzeba.
W miniony piątek w Ustce zaprezentowano „Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. To dokument podsumowujący najważniejsze potrzeby i rekomendacje dotyczące rozwoju infrastruktury krytycznej regionu, a zawarte w nim wnioski i rekomendacje powinny zostać uwzględnione w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP.
W spotkaniu nie zabrakło przedstawicieli MON-u, członków zespołu przygotowującego raport, samorządowców i parlamentarzystów. Brali w nim udział również zastępca prezydenta Bydgoszczy Łukasz Krupa i Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel.
– Na czołowym miejscu wśród strategicznych inwestycji dla obronności znalazła się droga Via Pomerania – od Ustki aż do Konina, przez Chojnice, Sępólno Krajeńskie, Bydgoszcz i Inowrocław. W pierwszym etapie realizowany będzie odcinek od Ustki do Bydgoszczy – podkreślił wojewoda Sztybel.
Przebudowa lotniska także wspomniana
Łukasz Krupa oprócz drogi Via Pomerania wspomniał też o przebudowie bydgoskiego lotniska i budowie przeładunkowego terminala kolejowego. – Te oraz pozostałe planowane inwestycje strategiczne pod kątem obronności to nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa Polski na wypadek konfliktu zbrojnego, ale także szansa na dalszy, intensywny rozwój potencjału gospodarczego naszego regionu w czasie pokój – mówił wiceprezydent Bydgoszczy.
W ramach potrzebnych inwestycji na lotnisku wymienia się przebudowę drogi startowej i jej wydłużenie o pół kilometra, budowę płyty postojowej dla trzech samolotów, budowę terminala cargo przy bocznicy kolejowej i nową remizę dla lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej.
Co jeszcze znalazło się w raporcie?
W raporcie MON-u wyszczególniono także inne inwestycje w naszym regionie. Wskazano między innymi budowę obwodnicy Białych Błot. W tej sprawie niedawno pisaliśmy o ogłoszeniu przetargu na wstępną dokumentację. Wspomniany zostały także przebudowa DK15 z Inowrocławia do autostrady A1 oraz przebudowa DW223, a więc ulicy Szubińskiej, od Białych Błot do zakładów WZL nr 2 w Bydgoszczy.
Przypomnijmy, iż Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze środkowe to inicjatywa, mająca na celu wzmocnienie systemu obrony państwa i roli Pomorza, w zakresie architektury bezpieczeństwa narodowego.