W gminie Kłaj (powiat wielicki) zakończyła się budowa drogi o nawierzchni z betonu wałowanego RCC. Ułożono ją na długości 1,8 km drogi powiatowej nr 2007K między miejscowościami Cichawa i Grodkowice.
Zadanie w 80% było finansowane ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Technologia betonu wałowanego RCC (Roller Compacted Concrete), która jest bardzo popularna w USA, została po raz pierwszy zastosowana w Polsce w 2010 roku. Polega na wbudowaniu mieszanki betonowej przy pomocy rozściełacza do asfaltu, a następnie na zagęszczeniu jej przy pomocy walców. Z betonu wałowanego RCC buduje się m.in. drogi samorządowe, ścieżki rowerowe, nawierzchnie terminali logistycznych i parkingów. Beton wałowany jest także wykorzystywany jako nawierzchnia drogowa na terenach rolniczych, leśnych, terenach chronionych przyrodniczo czy w obszarach Natura 2000.
Droga betonowa będzie o wiele trwalsza
Droga między Cichawą a Grodkowicami wiedzie wokół pól uprawnych.
– Decyzja o wyborze technologii betonowej została podjęta po analizie specyfiki tego odcinka, który jest wykorzystywany jako droga rolnicza, dojazdowa do pól uprawnych. Stwierdziliśmy, iż nawierzchnia betonowa będzie najbardziej odpowiednia dla rolniczego wykorzystania tej drogi – tłumaczy Adam Kardas, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce.
Według Mariana Paszczy, zastępcy dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce, w tej chwili rolnicy używają bardzo ciężkiego sprzętu: kombajnów, ciągników i innych maszyn.
– Rolnicy w różny sposób, zależny od uprawy, korzystają z wjazdów na drogę, niekoniecznie z wjazdów do tego wyznaczonych. Stwierdziliśmy, iż droga o nawierzchni bitumicznej byłaby bardziej narażona na uszkodzenia, szczególnie o ile chodzi o krawędzie. Jesteśmy przekonani, iż droga betonowa, będzie o wiele trwalsza o ile chodzi o wykorzystanie rolnicze i najechanie ciężkiego pojazdu na krawędź drogi – wyjaśnia Marian Paszcza.
Nawierzchnia z betonu RCC
Wykonawcą remontu drogi Cichawa – Grodkowice, wyłonionym w drodze przetargu, była firma CEMEX Polska.
– W tym miejscu była droga gruntowa utwardzona kruszywem. Najpierw wykonaliśmy warstwę profilującą z kruszywa o grubości 15 cm, a potem warstwę podbudowy zasadniczej z kruszywa łamanego również o grubości 15 cm. Na tym ułożyliśmy płytę nawierzchniową z betonu wałowanego RCC o długości 1807 metrów, o szerokości 5 metrów i grubości 16 cm – wylicza Paweł Białek, kierownik projektów infrastrukturalnych CEMEX Polska.
Mieszanka betonowa była dowożona na budowę samochodami samowyładowczymi z węzła betoniarskiego w Myślenicach. Na wykonanej nawierzchni betonowej bardzo ważne było nacinanie szczelin dylatacyjnych skurczowych i szczelin rozszerzania.
Droga betonowa z krajowych surowców
Zdaniem Mariana Paszczy jeżeli chodzi o wpływ na środowisko, to beton jest o wiele bardziej neutralny niż bitum.
– Powinniśmy doskonalić te technologie, które nie zmuszają nas do importu. Jak wiemy, własnej ropy nie mamy zbyt wiele. Nawierzchnie bitumiczne wymagają odpowiedniego wsadu z importu. Natomiast beton jest produkowany w Polsce z naszych surowców i wydaje mi się, iż powinniśmy jako państwo dużo robić, aby wszędzie tam gdzie to ma sens, stosować technologie umożliwiające wykorzystanie naszych surowców – dodaje Marian Paszcza.
Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu w Polsce jest ok. 1700 km gminnych, powiatowych i wojewódzkich dróg o nawierzchni betonowej, a każdego roku samorządy budują ok. 150 km kolejnych takich dróg. Organizacja przekonuje, iż samorządowcy wybierają nawierzchnie betonowe głównie ze względu na ich trwałość, sięgającą kilkudziesięciu lat, ale także ze względu na niższe koszty budowy i utrzymania.