W Wadowicach dwa nowe przetargi dla BDI. Pod miastem powstaną też dwa MOP-y

4 dni temu

W poniedziałek w Wadowicach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dwa kolejne przetargi na przygotowanie projektów budowlanych dla odcinków Bulowice–Chocznia oraz Kalwaria Wschód–Głogoczów Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. To ostatnie brakujące ogniwa w planowaniu tej strategicznej inwestycji.

Dwa pierwsze przetargi ogłoszono już w styczniu tego roku. w tej chwili trwa oczekiwanie na rozstrzygnięcie przetargu dotyczącego odcinka Chocznia–Wadowice–Kalwaria Zebrzydowska, do którego zgłosiło się aż 13 firm. Na prace projektowe GDDKiA przeznaczy łącznie 81,5 mln zł.

Ogłoszenie poniedziałkowych przetargów zamyka pierwszy etap przygotowawczy.

Teraz przed nami wybór wykonawców i opracowanie szczegółowych projektów budowlanych dla tej kluczowej dla regionu arterii – wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.

W poniedziałek w Wadowicach wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec i dyrektor GDDKiA w Krakowie Maciej Ostrowski poinformowali o ogłoszeniu kolejnych dwóch przetargów na przygotowanie projektów budowlanych dla odcinków Bulowice–Chocznia (11,5 km) oraz Kalwaria Wschód–Głogoczów (12 km)

Jak podkreślił wiceminister Bukowiec budowa BDI to dziś jedna z największych inwestycji drogowych w Polsce.

Na jej realizację przewidujemy wydać 8 mln zł - poinformował.

Odcinek Bulowice - Chocznia ma najważniejsze znaczenie dla Andrychowa.

To tu odnotowujemy jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem – zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tysięcy pojazdów. BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudujemy w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości - poinformowął Maciej Ostrowski, dyrektor GDDKiA w Krakowie.

Jak dodał, w pobliżu Wadowic powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP), jedno po każdej stronie drogi.

Planujemy budowę 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt - przekazał Maciej Ostrowski.

Ostatni odcinek BDI Kalwaria - Głogoczów połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 połączy się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły, Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.

Wraz drogą ekspresową na całej długości powstaną aż 33 obiekty.

Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900 m estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotujemy też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów. Dziś na tym odcinku notujemy największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tysięcy aut - poinformował Maciej Ostrowski.

Przetargi obejmują nie tylko projekty, ale także kompleksowe badania geologiczne. Na całej trasie BDI wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów wyniesie 11 metrów, choć w niektórych miejscach może sięgać choćby 30 metrów.

Badania pozwolą dokładnie poznać budowę geologiczną terenu, warunki gruntowe i nośność podłoża – tłumaczą specjaliści. – Sondowania, prowadzone na średnią głębokość 13 metrów, określą opór gruntu, co jest najważniejsze dla stabilności przyszłej drogi.

Beskidzka Droga Integracyjna (oznaczona jako S52) będzie liczyć 61 km i połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, przebiegając przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską.

Dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę będzie obejmować 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków w 2027 roku.

Po ich uzyskaniu ogłoszone zostaną przetargi na budowę drogi, która powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).

To inwestycja, która zrewolucjonizuje transport w naszym regionie – podkreślają władze GDDKiA w Krakowie. – BDI stanie się tutaj najważniejszym szlakiem komunikacyjnym, poprawiając bezpieczeństwo i skracając czas podróży.
Mieszkańcy powiatu wadowickiego z niecierpliwością śledzą postępy prac. Kolejne przetargi to dowód, iż projekt nabiera tempa i niedługo wejdzie w decydującą fazę realizacji.

Idź do oryginalnego materiału