Warszawa przygotowuje się na wprowadzenie najnowszej floty autobusów na ulice miasta. Zarząd Transportu Miejskiego właśnie ogłosił przetarg na zakup 120 nowoczesnych pojazdów przegubowych, które mają wzmocnić transport publiczny w stolicy.
Ambitny plan modernizacji
W 2023 roku zrealizowano już zakup 12 autobusów elektrycznych, które w tej chwili służą mieszkańcom Warszawy. Teraz, planując znacznie większy przetarg, miasto zamierza zakupić dziesięć razy więcej pojazdów. Tym razem przetarg obejmuje dostarczenie 120 autobusów przegubowych o długości 18 metrów, co znacząco zwiększy możliwości przewozowe miasta.
Złożona struktura przetargu
Przetarg został podzielony na dwa etapy, z każdym obejmującym zamówienie 60 pojazdów. Producentom zaoferowano elastyczność w składaniu ofert – mogą złożyć propozycję na całość zamówienia lub tylko na wybraną część. Ponadto, istnieje możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 100 autobusów, po 50 na każdą część. Termin składania ofert upływa 16 września, a pojazdy mają trafić do Warszawy między październikiem a grudniem 2026 roku.
Standardy nowoczesności
Zgodnie z wymogami Warszawskiego Transportu Publicznego, nowe autobusy będą wyposażone w szereg udogodnień. Oprócz niskopodłogowej konstrukcji, będą miały klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz miejsca dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Innowacyjne technologie, takie jak blokady alkoholowe dla kierowców i przyciski opisane alfabetem Braille’a, zapewnią dodatkowe bezpieczeństwo i komfort pasażerom.
Elastyczne rozwiązania dla sytuacji kryzysowych
Nowe pojazdy nie tylko poprawią codzienną jakość podróży po Warszawie, ale także będą gotowe do działania w sytuacjach nadzwyczajnych. W razie potrzeby, autobusy można gwałtownie przystosować do przewozu osób w pozycji leżącej, co czyni je idealnymi do użycia podczas ewakuacji czy klęsk żywiołowych. Proces adaptacji jest zaplanowany tak, aby był szybki i możliwy do przeprowadzenia bez specjalistycznych narzędzi.
Strategia zasilania na trudne czasy
Autobusy mają być zasilane olejem napędowym, co ma najważniejsze znaczenie w kontekście potencjalnych trudności z dostępem do innych źródeł energii w sytuacjach takich jak konflikty zbrojne czy klęski żywiołowe. Dzięki temu pojazdy będą niezależne od ewentualnych braków prądu elektrycznego.
Wsparcie z programów rządowych
Zarząd Transportu Miejskiego planuje ubiegać się o dofinansowanie z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026, co pozwoli na realizację tego ambitnego projektu. Po zakończeniu procesu zakupu, nowe autobusy zostaną przekazane Miejskim Zakładom Autobusowym, które będą odpowiedzialne za ich eksploatację.