Budowa tunelu pod ulicą Starołęcką nabiera tempa. Dostępna jest już wizualizacja i szczegóły dotyczące inwestycji. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu zlecił też przygotowanie programowo-przestrzennych koncepcji przebudowy, a już 12 grudnia w SP nr 63 będzie można wziąć udział w konsultacjach społecznych.
Konsultacje dotyczące wiaduktu na ul. Starołęckiej
Poznań ubiega się o dofinansowanie na przebudowę ul. Starołęckiej i Umultowskiej. Aby umożliwić budowę wiaduktów, miasto zamierza przystąpić do konkursu organizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi.
ZDM zlecił opracowanie koncepcji programowo-przestrzennych dotyczących planowanej przebudowy. Ich głównym założeniem jest wyeliminowanie kolizji między ruchem drogowym a kolejowym. Dokumenty te są dostępne na stronie ZDM w zakładce konsultacje społeczne (Starołęka), gdzie mieszkańcy mogą zapoznać się z planami i wypełnić ankiety.
Przewidziano też możliwość uczestnictwa w konsultacjach. Najbliższe spotkanie dotyczące ul. Starołęckiej odbędzie się 12 grudnia (czwartek) w godzinach 17:00–20:00 w Szkole Podstawowej nr 63 przy ul. Starołęckiej 142. Konsultacje społeczne potrwają do 23 grudnia.
Na stronie ZDM pojawiły się także pierwsze wizualizacje projektów przebudowy. Jak podkreślają urzędnicy, ostateczne decyzje dotyczące realizacji będą zależne od uzyskania dofinansowania w ramach konkursu PKP PLK.
Szczegóły dotyczące koncepcji rozbudowy:
Jak informuje ZDM, koncepcja zakłada przebudowę układu drogowego na odcinku ponad 350 metrów, od ulicy Fortecznej do ul. Orląt. „Rozpoczyna się w rejonie ulic Starołęckiej i Fortecznej. Proponuje przesunięcie i zmianę geometrii tego skrzyżowania, montaż sygnalizacji świetlnej i dodanie dodatkowego wlotu od strony zachodniej. Nowa droga, zlokalizowana naprzeciwko wjazdu w ul. Forteczną, będzie służyć jako dojazd do dworca kolejowego i zabudowy w sąsiedztwie torów. Kierowcy będą mieli do dyspozycji jezdnię z jednym pasem w każdym kierunku. Po stronie pętli tramwajowej zaprojektowane zostały chodniki oraz drogi dla rowerzystów.
Koncepcja przewiduje także budowę przejazdu nad ul. Starołęcką dla pieszych i rowerzystów, równolegle do torów kolejowych, który umożliwi dojazd do mostu kolejowego nad Wartą i dalej na Dębinę. Obniżenie ul. Starołęckiej w sąsiedztwie torów spowoduje konieczność zamknięcia ulicy Książęcej. Koncepcja zakłada skierowanie ruchu kołowego w ulicę Orląt.
Naprzeciwko obecnego wjazdu na pętlę autobusową zaprojektowany został zjazd z ul. Starołęckiej oraz równoległa droga wraz z chodnikiem do obsługi nieruchomości znajdującej się przy torach.Koncepcja pozostawia rezerwę terenu wzdłuż torów kolejowych pod budowę III ramy komunikacyjnej oraz rozbudowę infrastruktury dla kolei dużych prędkości.”
Budowa tunelu na ul. Starołęckiej to projekt, o który od lat zabiegają mieszkańcy Poznania i gminy Mosina. W 2021 roku zainicjowano akcję zbierania podpisów pod petycją w tej sprawie, która spotkała się z dużym poparciem.
Wizualizacja poglądowa koncepcji przebudowy skrzyżowania drogowo – kolejowego w ciągu ulicy Starołęckiej; fot. Bartosz Jankowski / ZDM
Wizualizacja przejazdu na ulicy Starołęckiej; fot. Bartosz Jankowski / ZDM
Post Wiadukt na ul. Starołęckiej: ruszają konsultacje społeczne pojawił się poraz pierwszy w Gazeta Mosińsko-Puszczykowska.