64 proc. badanych Polaków zadeklarowało, iż przynajmniej raz w życiu wynajęło auto; to o 27 pkt proc. więcej niż przed rokiem – wynika z badania Sixt Polska. Usługa wynajmu samochodów jest najpopularniejsza w największych aglomeracjach powyżej 200 tys. ludności.
Z pierwszej edycji badania przeprowadzonej w 2024 r. wynikało, iż 37 proc. Polaków miało przynajmniej raz styczność z wynajmem samochodu, a w 2025 r. wynik ten wyniósł 64 proc. W tym 54 proc. badanych miało kontakt z usługami krótkoterminowymi, a 10 proc. – na dłużej niż miesiąc.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, iż w 2024 roku w zakresie wynajmu aut najbardziej aktywną grupą były osoby w wieku 25-39 lat (46 proc.), a najmniej – najmłodsi dorośli do 24 roku życia oraz seniorzy 60+ (po 27 proc.). w tej chwili 73 proc. osób w wieku od 25 do 39 lat ma doświadczenia z wynajmem.
Z ankiety wynika, iż usługa wynajmu samochodów jest najpopularniejsza w największych aglomeracjach powyżej 200 tys. ludności (72 proc.). Jednak w ciągu roku największe zmiany zaszły we wsiach i małych miastach – mieszkańcy rok temu deklarowali kontakt z tą usługą na poziomie 36-37 proc. Dziś ten wynik wynosi 62-64 proc.
W przypadku kobiet i mężczyzn w 2024 roku doświadczenia deklarowało odpowiednio 38 proc. i 37 proc. badanych, natomiast w tegorocznej edycji było to 58 proc. i 68 proc. Kobiety kojarzą wynajem auta przede wszystkim z podróżami i wygodą organizacyjną, podczas gdy mężczyźni częściej korzystają z niej w momencie, gdy ich własny samochód trafia do serwisu.
Rok do roku wzrosła również popularność wynajmu wśród osób prowadzących własną działalność gospodarczą. W 2024 roku z tego rozwiązania korzystała nieco ponad jedna trzecia (35 proc.) badanych przedsiębiorców. W perspektywie 12 miesięcy odsetek ten wyniósł 69 proc.
„Rosnąca popularność elastycznego dostępu do samochodu pokazuje, iż Polacy zaczynają patrzeć na auto bardziej jak na usługę niż własność. Widać to w każdej grupie – od młodych dorosłych, przez rodziny, po kierowców 60+. Zacierają się różnice między dużymi miastami a mniejszymi miejscowościami, a potrzeby użytkowników stają się coraz bardziej pragmatyczne – liczy się dopasowanie do sytuacji, przewidywalność kosztów i pełna swoboda wyboru. To kierunek, który będzie napędzał rozwój całego rynku mobilności w najbliższych latach” – podkreślił, cytowany w raporcie Tomasz Cybula z SIXT Polska.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1010 Polaków, wyłącznie kierowców, przez SW Research na zlecenie SIXT Polska w sierpniu 2025 r.
Sixt Polska to część globalnej sieci obecnej w 105 krajach. Oferuje ona usługi wynajmu samochodów. Firma działa na polskim rynku od 2002 r.


2 godzin temu


![System uszczelniony. Kamery skanują tablice każdego auta. Mandat przyjdzie pocztą [NOWE ZASADY 2026]](https://warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/12/okladka1-16.jpg)








