Wielkie inwestycje Douga Forda

bejsment.com 2 godzin temu

Premier Ontario Doug Ford coraz bardziej zdecydowanie wspiera dwa najważniejsze projekty transportowe, które mogą pomóc w zmniejszeniu korków, ale będą wiązały się z dużymi kosztami dla podatników.

W piątek Ford zapowiedział, iż planuje kontynuować prace nad budową tunelu pod autostradą 401.

– Planujemy rozwijać tę infrastrukturę – powiedział premier podczas spotkania z dziennikarzami. – To projekty długoterminowe, wymagające 10-15 lat. Musimy być gotowi na sytuację, w której autostrady serii 400 osiągną pełną przepustowość.

Choć projekt nie został jeszcze zatwierdzony, Ford podkreślił, iż konieczna będzie ocena wpływu inwestycji na środowisko. niedługo ma także zostać przeprowadzony „sondaż rynku” w celu oceny wykonalności przedsięwzięcia.

Koszty projektu

Eksperci, tacy jak dr Shoshanna Saxe z Uniwersytetu w Toronto, ostrzegają, iż koszt budowy tunelu może wynieść choćby 1 miliard dolarów za kilometr. Rząd nie przedstawił jednak żadnych oficjalnych szacunków kosztów ani szczegółowych informacji o trasie czy długości tunelu.

– Moja prognoza wynosi 55 miliardów dolarów, ale rzeczywiste koszty mogą być wyższe – zauważyła dr Saxe, wskazując, iż większość środków pochłonie sama budowa, w tym materiały, maszyny oraz prace inżynieryjne.

Wykupienie autostrady 407

Premier pozytywnie odnosi się również do możliwości odkupienia autostrady 407, która od 1999 roku jest zarządzana przez prywatne konsorcjum na podstawie 99-letniej umowy dzierżawy.

Ford przyznał, iż nie odbył jeszcze rozmów z przedstawicielami korporacji, ale uważa, iż nadszedł czas na podjęcie takich działań.

– Jeszcze nie rozmawialiśmy, ale musimy dokładnie przeanalizować dostępne opcje – stwierdził.

Krytyka i alternatywne rozwiązania

Niektórzy krytycy zarzucają Fordowi brak zdecydowanych działań i odkładanie decyzji na przyszłość.

– Puste obietnice nie rozwiążą problemu korków – napisała Marit Stiles, liderka NDP w Ontario, w oficjalnym oświadczeniu. – Ludzie tracą czas i pieniądze, stojąc w korkach, a Konserwatyści Douga Forda nie robią nic, by to zmienić.

Stiles podkreśliła, iż rząd miał siedem lat na renegocjację umowy dotyczącej autostrady 407, by umożliwić jej szersze wykorzystanie.

– Potrzebujemy rozwiązań teraz, a nie za dekady – dodała, zaznaczając, iż mieszkańcy Ontario mają już dość czekania.

W marcu 2024 roku Konserwatyści odrzucili wniosek NDP o zniesienie opłat za przejazd autostradą 407 dla ciężarówek, co według opozycji, mogłoby zmniejszyć obciążenie autostrady 401 i przynieść kierowcom znaczne oszczędności.

Historia autostrady 407

Autostrada została sprzedana przez rząd Mike’a Harrisa w 1999 roku za 3,1 miliarda dolarów konsorcjum, w skład którego wchodziły SNC Lavalin, prowincyjny fundusz emerytalny Quebecu oraz hiszpańska firma Ferrovial. w tej chwili większościowym właścicielem (50,01%) jest Canada Pension Plan Investment Board.

Prowincja przez cały czas zarządza 22-kilometrowym odcinkiem na wschodnim krańcu autostrady, gdzie opłaty za przejazd są znacznie niższe niż na prywatnym odcinku drogi.

Na podst.CityNews

Idź do oryginalnego materiału