Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem. niedługo będą mogły się rozpocząć prace budowlane. Powstanie 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik.
Inwestycję realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe). Wartość umowy to ponad 835 mln zł. Prace zakończą się w 2027 r.
Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując obwodnicę miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego z drogą do Leonowa węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] FB
Jak wynika z badania ruchu z 2020 roku przeprowadzonych dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad natężenie ruchu na DK19 w okolicach Niemiec i Ciecierzyna waha się między 27 a ponad 28 tys. pojazdów na dobę. To najbardziej obciążona ruchem jednojezdniowa droga krajowa w woj. lubelskim.
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km.
PaSe/ opr. DySzcz
Fot. Lubelski Urząd Wojewódzki FB