Wrocław w czołówce pod względem zadowolenia z infrastruktury rowerowej w Polsce

1 tydzień temu

Instytut OGB przepytał 10600 osób z 18 miast w Polsce. Sprawdzano przyjazność miasta, jakość życia, wsparcie dla seniorów. W zestawieniu ogólnym Wrocław wyprzedza 16 miast, nieznacznie ustępując tylko Warszawie. Z kolei w ocenie infrastruktury rowerowej przed nami są tylko mieszkańcy Nowego Sącza. Szczegóły badania zamieszcza ekspercki portal lokalnapolityka.pl.

Ankietowanych zapytano: „Na ile uważa Pan(i) czy Wrocław jest przyjaznym miejscem do przemieszczania się rowerem”. Biorąc pod uwagę tylko odpowiedzi pozytywne – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” Wrocław zajął drugie miejsce (76,67 proc.), zaraz za Nowym Sączem (77,51 proc.).

To pokazuje, iż z infrastruktury rowerowej wrocławianie są bardziej zadowoleni niż mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju, Poznania, Pruszkowa, Bydgoszczy, Ostrowa Wielkopolskiego, Kielc, Krakowa, Kalisza, Częstochowy, Radomia, Inowrocławia, Będzina, Gliwic, Sieradza, Zabrza czy Legnicy.

Przy czym drogi rowerowe nieznacznie wyżej oceniły kobiety – w sumie 78,5 proc. odpowiedziało „tak” albo „raczej tak”. Podobną opinię miało 74,66 proc. mężczyzn. Z badania wynika, iż z infrastruktury rowerowej zadowoleni są też mieszkańcy w różnym wieku:

  • 18-29 lat – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 73,71 proc. pytanych (26,29 proc. odpowiedziało „raczej nie” i „ani tak, ani nie”)
  • 20-39 – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 71,24 proc. (28,76 – „raczej nie” i „ani tak, ani nie”)
  • 40-49 lat – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 78,01 proc. (21,99 – „raczej nie”, „ani tak, ani nie” i „zdecydowanie nie”)
  • 50-59 – zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 78,86 proc. („raczej nie” i „ani tak, ani nie” – 21,14 proc.)
  • 60-60 – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 77,39 proc. („raczej nie”, „ani tak, ani nie” i „zdecydowanie nie” – 22,61 proc.)
  • 70 i więcej – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 86,21 proc. („raczej nie”, „ani tak, ani nie” i „zdecydowanie nie” – 13,79 proc.).

Miasto cieszy ten wynik, ale deklaruje dalszy rozwój, by z roku na rok po Wrocławiu jeździło się lepiej.

W tym roku oddaliśmy do użytku m.in. rowerowe połączenie Armii Krajowej z AWW, drogę dla pieszych i rowerów w ul. Szybkiej, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki Oławy od kładki Siedleckiej w kierunku Promenady Oławskiej, promenadę Krzycką na odcinku od Spiskiej do Ślężnej – wylicza Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Miasto przyznaje, iż sporo pozostało do zrobienia i sporo się dzieje.

Kolejne drogi rowerowe są w budowie lub w fazie projektowania, na część ogłosiliśmy przetargi lub wybraliśmy wykonawców projektów – dodaje Kozłowska-Święconek.

Wrocław promuje także jazdę rowerem wśród swoich mieszkańców. Kilkanaście tysięcy dzieci bierze udział w skierowanym do szkół konkursie na „Najbardziej Mobilnie Aktywną Szkołę we Wrocławiu”.

Działania na rzecz edukacji rowerowej prowadzone są we wrocławskich szkołach podstawowych od wielu lat. Mamy kampanię „Rowerowy Maj”, zajęcia edukacyjne „Rowerowa Szkoła”. Poza tworzeniem bezpiecznej i wygodnej infrastruktury, to właśnie edukację i promocję aktywnej mobilności wśród najmłodszych uważamy za najważniejsze w kwestii dbałości o zieleń i zdrowe miasto – informuje wrocławska oficerka rowerowa Katarzyna Kusowska.

W tym roku do konkursu na Najbardziej Mobilnie Aktywną Szkołę we Wrocławiu zgłosiło się 27 placówek. Miasto szkoli też nauczycieli wychowania komunikacyjnego.

To element programu Młodzi Aktywnie zMOBILizowaNI. Zajęcia edukacyjne dla uczniów i nauczycieli prowadzone są przez edukatorów zewnętrznych. Uczymy teorii i praktyki, tak żeby przygotować do korzystana z roweru w mieście. Dodatkowo istnieje możliwość uzyskania wsparcia przy przeprowadzeniu egzaminu na kartę rowerową w stylu holenderskim – opowiada Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Wrocław uczy też dorosłych. – Blisko 50 osób zgłosiło się do kursu nauki jazdy na rowerze dla dorosłych, który prowadziliśmy we wrześniu. Byli wśród nich zarówno posiadacze prawa jazdy, jak i ci bez żadnych uprawnień. Przeszli szkolenie teoretyczne i praktyczne pod okiem instruktorów – mówi Urszula Jagielnicka.

W tym roku Wrocław oddał do użytku:

  1. Drogę dla rowerów w ul. Mokronoskiej od granicy do ul. Kwiatkowskiego
  2. Rowerowe połączenie Armii Krajowej z AWW
  3. Droga dla pieszych i rowerów w ul. Szybkiej
  4. Ciąg pieszo-rowerowy śladem ul. Młodej – odcinek od Mostu Rakowieckiego
  5. Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki Oławy od Kładki Siedleckiej w kierunku Promenady Oławskiej we Wrocławiu
  6. Promenadę Krzycką na odcinku od Spiskiej do Ślężnej
  7. Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Koziej na odcinku od ul. Łomżyńskiej do Lasu Prackiego we Wrocławiu
  8. Ciąg pieszo–rowerowy w ramach rozbudowy ul. Żwirki i Wigury Zachodniej
  9. Rampę dla rowerzystów i pieszych na wały na przedłużeniu ul. Sopockiej
  10. Wyremontowano nawierzchnię CPR (ciąg pieszo-rowerowy) na ul. Wajdy od mostu Zwierzynieckiego do wejścia do ZOO

Prace budowlane trwają:

  1. Przebudowa ul. Żmigrodzkiej po str. zach. w celu wydzielenia dróg dla rowerów od ul. Bałtyckiej do Broniewskiego
  2. Budowa dojazdu do kładki nad Ślęzą od strony ul. Francuskiej
  3. Budowa kładki nad ujściem Widawy
  4. Jednokierunkowe drogi dla rowerów i pasy rowerowe na ul. Dubois od mostów Mieszczańskich do ul. Pomorskiej
  5. Budowa drogi dla rowerów na ul. Awicenny od istniejącej zabudowy do Poczty Polskiej
  6. Przebudowa drogi w zakresie remontu chodników i budowie ścieżki rowerowej w ul. Kościuszki i remont chodnika w ul. Prądzyńskiego.
  7. Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Dobra pomiędzy ul. Kłokoczycką a Kanałem Kłokoczyckim.
  8. CPR Poprzeczna

Projektowane są:

  1. Dojazd do kładki nad Ślęzą od strony ul. Trawowej
  2. Zielona rowerowa oś zachodnia – trasa rowerowa z Gądowa do Centrum Miasta (w ciągu ulic Bystrzyckiej, Zachodniej i Sikorskiego)
  3. Kładka przez Fosę Miejską na wysokości ul. gen. Sikorskiego we Wrocławiu
  4. Trasa rowerowa przez las Rędziński
  5. Droga dla rowerów na ulicy Strachowskiego od ul. Zwycięskiej do ul. Pszczelarskiej Przebudowa pl. Teatralnego, ul. Widok i ul. Szewskiej w celu wydzielenia drogi dla rowerów
  6. Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: Budowa drogi rowerowej i ciągu pieszego Promenady Krzyckiej na odcinku od ul. Krzyckiej do ul. Racławickiej
  7. Projekt dla przebudowy trasy rowerowej na Armii Krajowej do al. Wiśniowej
  8. Mokronoska (skrzyżowanie z Awicenny)
  9. Pułaskiego (DDR i chodniki w ramach remontu całego pasa drogowego
  10. Koncepcja kładki na Bastion Sakwowy
  11. Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej od ronda Ojca Pio do włączenia do drogi wojewódzkiej

Gotowe projekty czekające na realizację:

  1. Ciąg pieszo-rowerowy (łącznik) pomiędzy ul. Strzegomską i Otyńską

Ogłoszone przetargi na projekt lub wybrany wykonawca projektu:

  1. Projekt przebudowy drogi dla rowerów na ul. Trzebnickiej od wiaduktu kolejowego do mostów trzebnickich po wschodniej stronie
  2. Budowa tunelu pod linią kolejową nr 143 przy Kanale Miejskim – projekt
  3. Budowa drogi dla rowerów i pieszych w ciągu ul. Zabrodzkiej na odcinku od granicy Gminy Wrocław do ul. Kwiatkowskiego.
Idź do oryginalnego materiału