Instytut OGB przepytał 10600 osób z 18 miast w Polsce. Sprawdzano przyjazność miasta, jakość życia, wsparcie dla seniorów. W zestawieniu ogólnym Wrocław wyprzedza 16 miast, nieznacznie ustępując tylko Warszawie. Z kolei w ocenie infrastruktury rowerowej przed nami są tylko mieszkańcy Nowego Sącza. Szczegóły badania zamieszcza ekspercki portal lokalnapolityka.pl.
Ankietowanych zapytano: „Na ile uważa Pan(i) czy Wrocław jest przyjaznym miejscem do przemieszczania się rowerem”. Biorąc pod uwagę tylko odpowiedzi pozytywne – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” Wrocław zajął drugie miejsce (76,67 proc.), zaraz za Nowym Sączem (77,51 proc.).
To pokazuje, iż z infrastruktury rowerowej wrocławianie są bardziej zadowoleni niż mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju, Poznania, Pruszkowa, Bydgoszczy, Ostrowa Wielkopolskiego, Kielc, Krakowa, Kalisza, Częstochowy, Radomia, Inowrocławia, Będzina, Gliwic, Sieradza, Zabrza czy Legnicy.
Przy czym drogi rowerowe nieznacznie wyżej oceniły kobiety – w sumie 78,5 proc. odpowiedziało „tak” albo „raczej tak”. Podobną opinię miało 74,66 proc. mężczyzn. Z badania wynika, iż z infrastruktury rowerowej zadowoleni są też mieszkańcy w różnym wieku:
- 18-29 lat – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 73,71 proc. pytanych (26,29 proc. odpowiedziało „raczej nie” i „ani tak, ani nie”)
- 20-39 – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 71,24 proc. (28,76 – „raczej nie” i „ani tak, ani nie”)
- 40-49 lat – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 78,01 proc. (21,99 – „raczej nie”, „ani tak, ani nie” i „zdecydowanie nie”)
- 50-59 – zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 78,86 proc. („raczej nie” i „ani tak, ani nie” – 21,14 proc.)
- 60-60 – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 77,39 proc. („raczej nie”, „ani tak, ani nie” i „zdecydowanie nie” – 22,61 proc.)
- 70 i więcej – „zdecydowanie tak” i „raczej tak” odpowiedziało w sumie 86,21 proc. („raczej nie”, „ani tak, ani nie” i „zdecydowanie nie” – 13,79 proc.).
Miasto cieszy ten wynik, ale deklaruje dalszy rozwój, by z roku na rok po Wrocławiu jeździło się lepiej.
– W tym roku oddaliśmy do użytku m.in. rowerowe połączenie Armii Krajowej z AWW, drogę dla pieszych i rowerów w ul. Szybkiej, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki Oławy od kładki Siedleckiej w kierunku Promenady Oławskiej, promenadę Krzycką na odcinku od Spiskiej do Ślężnej – wylicza Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Miasto przyznaje, iż sporo pozostało do zrobienia i sporo się dzieje.
– Kolejne drogi rowerowe są w budowie lub w fazie projektowania, na część ogłosiliśmy przetargi lub wybraliśmy wykonawców projektów – dodaje Kozłowska-Święconek.
Wrocław promuje także jazdę rowerem wśród swoich mieszkańców. Kilkanaście tysięcy dzieci bierze udział w skierowanym do szkół konkursie na „Najbardziej Mobilnie Aktywną Szkołę we Wrocławiu”.
– Działania na rzecz edukacji rowerowej prowadzone są we wrocławskich szkołach podstawowych od wielu lat. Mamy kampanię „Rowerowy Maj”, zajęcia edukacyjne „Rowerowa Szkoła”. Poza tworzeniem bezpiecznej i wygodnej infrastruktury, to właśnie edukację i promocję aktywnej mobilności wśród najmłodszych uważamy za najważniejsze w kwestii dbałości o zieleń i zdrowe miasto – informuje wrocławska oficerka rowerowa Katarzyna Kusowska.
W tym roku do konkursu na Najbardziej Mobilnie Aktywną Szkołę we Wrocławiu zgłosiło się 27 placówek. Miasto szkoli też nauczycieli wychowania komunikacyjnego.
– To element programu Młodzi Aktywnie zMOBILizowaNI. Zajęcia edukacyjne dla uczniów i nauczycieli prowadzone są przez edukatorów zewnętrznych. Uczymy teorii i praktyki, tak żeby przygotować do korzystana z roweru w mieście. Dodatkowo istnieje możliwość uzyskania wsparcia przy przeprowadzeniu egzaminu na kartę rowerową w stylu holenderskim – opowiada Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Wrocław uczy też dorosłych. – Blisko 50 osób zgłosiło się do kursu nauki jazdy na rowerze dla dorosłych, który prowadziliśmy we wrześniu. Byli wśród nich zarówno posiadacze prawa jazdy, jak i ci bez żadnych uprawnień. Przeszli szkolenie teoretyczne i praktyczne pod okiem instruktorów – mówi Urszula Jagielnicka.
W tym roku Wrocław oddał do użytku:
- Drogę dla rowerów w ul. Mokronoskiej od granicy do ul. Kwiatkowskiego
- Rowerowe połączenie Armii Krajowej z AWW
- Droga dla pieszych i rowerów w ul. Szybkiej
- Ciąg pieszo-rowerowy śladem ul. Młodej – odcinek od Mostu Rakowieckiego
- Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż rzeki Oławy od Kładki Siedleckiej w kierunku Promenady Oławskiej we Wrocławiu
- Promenadę Krzycką na odcinku od Spiskiej do Ślężnej
- Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Koziej na odcinku od ul. Łomżyńskiej do Lasu Prackiego we Wrocławiu
- Ciąg pieszo–rowerowy w ramach rozbudowy ul. Żwirki i Wigury Zachodniej
- Rampę dla rowerzystów i pieszych na wały na przedłużeniu ul. Sopockiej
- Wyremontowano nawierzchnię CPR (ciąg pieszo-rowerowy) na ul. Wajdy od mostu Zwierzynieckiego do wejścia do ZOO
Prace budowlane trwają:
- Przebudowa ul. Żmigrodzkiej po str. zach. w celu wydzielenia dróg dla rowerów od ul. Bałtyckiej do Broniewskiego
- Budowa dojazdu do kładki nad Ślęzą od strony ul. Francuskiej
- Budowa kładki nad ujściem Widawy
- Jednokierunkowe drogi dla rowerów i pasy rowerowe na ul. Dubois od mostów Mieszczańskich do ul. Pomorskiej
- Budowa drogi dla rowerów na ul. Awicenny od istniejącej zabudowy do Poczty Polskiej
- Przebudowa drogi w zakresie remontu chodników i budowie ścieżki rowerowej w ul. Kościuszki i remont chodnika w ul. Prądzyńskiego.
- Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Dobra pomiędzy ul. Kłokoczycką a Kanałem Kłokoczyckim.
- CPR Poprzeczna
Projektowane są:
- Dojazd do kładki nad Ślęzą od strony ul. Trawowej
- Zielona rowerowa oś zachodnia – trasa rowerowa z Gądowa do Centrum Miasta (w ciągu ulic Bystrzyckiej, Zachodniej i Sikorskiego)
- Kładka przez Fosę Miejską na wysokości ul. gen. Sikorskiego we Wrocławiu
- Trasa rowerowa przez las Rędziński
- Droga dla rowerów na ulicy Strachowskiego od ul. Zwycięskiej do ul. Pszczelarskiej Przebudowa pl. Teatralnego, ul. Widok i ul. Szewskiej w celu wydzielenia drogi dla rowerów
- Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: Budowa drogi rowerowej i ciągu pieszego Promenady Krzyckiej na odcinku od ul. Krzyckiej do ul. Racławickiej
- Projekt dla przebudowy trasy rowerowej na Armii Krajowej do al. Wiśniowej
- Mokronoska (skrzyżowanie z Awicenny)
- Pułaskiego (DDR i chodniki w ramach remontu całego pasa drogowego
- Koncepcja kładki na Bastion Sakwowy
- Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej od ronda Ojca Pio do włączenia do drogi wojewódzkiej
Gotowe projekty czekające na realizację:
- Ciąg pieszo-rowerowy (łącznik) pomiędzy ul. Strzegomską i Otyńską
Ogłoszone przetargi na projekt lub wybrany wykonawca projektu:
- Projekt przebudowy drogi dla rowerów na ul. Trzebnickiej od wiaduktu kolejowego do mostów trzebnickich po wschodniej stronie
- Budowa tunelu pod linią kolejową nr 143 przy Kanale Miejskim – projekt
- Budowa drogi dla rowerów i pieszych w ciągu ul. Zabrodzkiej na odcinku od granicy Gminy Wrocław do ul. Kwiatkowskiego.