Wrocławskie lotnisko od lat jest oknem na świat dla mieszkańców stolicy Dolnego Śląska. Dzięki danym zebranym od początku września zeszłego roku do końca sierpnia wiemy, które osiedla mają najchętniej i najliczniej latających mieszkańców.
Największą liczba podróżnych wylatujących z Portu Lotniczego Wrocław mogą pochwalić się lokatorzy dwóch osiedli położonych w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska: Maślic (35 295 pasażerów) oraz Leśnicy (34 630). Wysoki wynik osiągnęły także położone blisko lotniska Żerniki z liczbą 8 702 pasażerów, co stanowi aż 138% w stosunku do liczby mieszkańców tego osiedla oraz Oporowa, z którego w podróż wybrało się 9 086 podróżnych (114% mieszkańców.
Proporcjonalnie do liczby mieszkańców, także Przedmieście Świdnickie i Ołtaszyn-Wojszyce wyróżniają się intensywnym korzystaniem z lotniska, osiągając wyniki odpowiednio 133% i 140%. Najbardziej „rozlatanym” osiedlem jest Księże. Na 6 555 mieszkańców od września zeszłego roku do końca sierpnia wyleciało z Wrocławia 10 021 pasażerów, czyli 155%.
Łącznie w analizowanym okresie z Portu Lotniczego Wrocław wyleciało ponad 340 tysięcy mieszkańców miasta na niespełna 600 tysięcy osób zameldowanych na pobyt stały lub czasowy. Zatem statystycznie co drugi mieszkaniec stolicy Dolnego Śląska skorzystał z usług lotniska przynajmniej raz.
Przypomnijmy, iż wrocławskie lotnisko przechodzi kolejną rozbudowę, którą zajmuje się firma Strabag Infrastruktura Południe. Powstają: nowa płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 kilometra droga kołowania, płaszczyzna do odladzania, a także przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania. Całkowity koszt inwestycji, która niemal podwoi możliwości operacyjne lotniska to 463,5 mln zł brutto. Projekt został dofinansowany z funduszy europejskich kwotą 175 mln zł.
- Przypomnę, iż w 2016 roku Strabag przeprowadził na Strachowicach remont drogi startowej wraz z przystosowaniem lotniska do wyższej kategorii ILS, a w 2018 roku wybudowaliśmy nową płytę do odladzania samolotów. Modernizowaliśmy także lotniska w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi i Poznaniu, oraz pasy wielu lotnisk wojskowych. Mamy ogromne doświadczenie w realizacji nawierzchni betonowych w Polsce. Wybudowaliśmy ponad 660 km, czyli ok 50% nawierzchni betonowych autostrad w Polsce, co czyni nas liderem tej technologii w kraju - podkreśla Daniel Czaja z firmy Strabag.
Prace już ruszyły, koniec planowany jest na grudzień 2026 roku.