Wyprawa Azymutu z II LO do Grecji – cz. II

3 miesięcy temu
Zdjęcie: Wyprawa Azymutu z II LO do Grecji – cz. II

Szkolny Klub Krajoznawczo-Turystyczny „Azymut”, działający przy II Liceum Ogólnokształcącym im. P. Firleja w Lubartowie, w dniach 7-15 czerwca zorganizował wycieczkę do Grecji.

Przedstawiamy II część relacji z tej niezwykłej wyprawy.

Dzień III – W sercu starożytnej Europy. Ateny

Naszą niezwykłą podróż po stolicy Grecji rozpoczęliśmy od wizyty na Stadionie Olimpijskim, który został wybudowany w IV w. p.n.e. na Igrzyska Panatenajskie, święto ku czci bogini Ateny. To w tym miejscu w 1896 roku odbyły się pierwsze Igrzyska Olimpijskie, które zapoczątkowały cykl najważniejszych zawodów sportowych na świecie. Warto wspomnieć, iż dzisiejszy obiekt to rekonstrukcja starożytnego stadionu Marmaris.

Następnie uczestniczyliśmy w odprawie warty przy Grobie Nieznanego Wojownika z czasów wojen z Persją.

Kolejnym punktem odkrywania historii starożytnej Hellady było zwiedzanie wzgórza świątyń na ateńskim Akropolu. Duże wrażenie zrobił na nas Odeon Herodesa Atticusa – mały teatr przeznaczony głównie do wystąpień muzycznych, w którym swoje koncerty organizują m. in. Placido Domingo czy Luciano Pavarotti. Następnie przeszliśmy świętą drogą przez Propyleje – monumentalną bramę, wiodącą do cudu starożytnej architektury – Partenonu i Kariatyd. Z tarasu widokowego ukazała nam się piękna panorama Aten. Po spacerze w palącym słońcu odpoczywaliśmy w cieniu legendarnego drzewa oliwkowego – daru bogini Ateny dla miasta.

Zwiedzanie Aten zakończyliśmy w miejscu, w którym był więziony – i prawdopodobnie zmuszony do wypicia cykuty – Sokrates, ojciec filozofii.

Dzień ten był dla nas wspaniałą lekcją historii, architektury i filozofii, którą zapamiętamy na długo.

Dzień IV – Uroki klimatu podzwrotnikowego śródziemnomorskiego

Peloponez i Morze Kreteńskie od samego rana przywitały nas żarem lejącym się z nieba, dlatego rozpoczęliśmy ten dzień od plażowania i morskich kąpieli. Krystalicznie czysta woda zachęcała nas do pływania i wodnych zabaw.

Spaleni słońcem, w godzinach popołudniowych udaliśmy się na spacer po letniskowej miejscowości Tolo, a potem odbyliśmy bajeczny rejs statkiem, podczas którego podziwialiśmy wyspy okalające to turystyczne miasteczko. Warto wspomnieć, iż od strony morza mogliśmy zobaczyć starożytne greckie miasto Asini, będące kolebką cywilizacji zachodniej.

Na zakończenie dnia, przy zachodzie słońca, podziwialiśmy szczytowe osiągnięcie techniki końca XIX wieku – Kanał Koryncki. Dzięki ogromnej wiedzy naszego przewodnika, pana Adama Żywota, dowiedzieliśmy się, iż końcowy projekt kanału powstał w pracowni inżynieria Eiffla i uznawany jest za dzieło ważniejsze niż znana paryska wieża.