Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego argumentowały, iż rosnące koszty utrzymania infrastruktury, wynagrodzeń oraz mediów znacząco obciążają ich budżety. Z dokumentów uzasadniających uchwałę wynika, iż niemal 80 proc. przychodów WORD-ów w regionie pochodzi właśnie z egzaminów. Są to środki nie tylko na bieżącą działalność związaną z egzaminowaniem kandydatów, ale też na działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz inwestycje w infrastrukturę i modernizację systemów.Ile zapłacą kandydaci?Nowe stawki przewidują:57 zł – część teoretyczna egzaminu,230 zł – część praktyczna dla kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T oraz B kod 96,288 zł – część praktyczna dla kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E i D1+E.Dla porównania, dotychczasowe opłaty wynosiły:55 zł – egzamin teoretyczny,222 zł – egzamin praktyczny dla kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T oraz B kod 96,278 zł – egzamin praktyczny dla kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E i D1+E.Podwyżki nie obejmą osób, które mają już wyznaczony termin egzaminu – choćby jeżeli odbędzie się on już po wejściu w życie nowych przepisów.Dodatkowe wsparcie dla WORD-ówPodczas tej samej sesji sejmik przyjął również uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego. Dzięki temu WORD-y będą mogły otrzymywać wsparcie finansowe z budżetu województwa w formie dotacji podmiotowych lub celowych – np. na projekty poprawiające bezpieczeństwo na drogach.Czytaj także: