Samorząd Województwa Śląskiego oraz miasto Katowice obejmą kontrolę nad Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym S.A., spółką zarządzającą Katowice Airport. To efekt wielomiesięcznych rozmów dotyczących zakupu pakietu akcji od dotychczas największego udziałowca – Węglokoksu. Koncern sprzedaje 42,5 proc. udziałów, które przejmą samorząd wojewódzki i samorząd Katowic.
Po transakcji Województwo Śląskie będzie posiadać 61,3 proc. akcji, a Katowice – 21,1 proc. Cena pakietu wyniesie ok. 390 mln zł, z czego 62 proc. kosztów pokryje województwo, a 38 proc. – miasto.
– Przejęcie Katowice Airport należy traktować jako inwestycję w przyszłość. I to nie tylko względem rosnącej z każdym tygodniem liczby pasażerów. Pyrzowice stały się bardzo ważnym graczem pod względem przewozów cargo. Realizują też gigantyczne projekty. W lutym 2024 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zaprezentowało założenia najnowszego programu inwestycyjnego portu, którego realizacja zaplanowana jest do 2032 roku. Plan obejmuje rozbudowę wszystkich w tej chwili funkcjonujących stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. Ponadto w ramach programu inwestycyjnego GTL rozwinie czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową – mówi Wojciech Saługa, marszałek Województwa Śląskiego.
Samorząd Katowic podkreśla, iż większy udział w GTL da miastu realny wpływ na kierunki rozwoju portu. Wskazuje też na rosnącą rolę lotniska w rozwoju turystyki i biznesu.
– Miasto Katowice oraz Województwo Śląskie, powiększając udziały w Spółce, osiągną wspólnie ponad 80% udziału w kapitale i będą posiadać realny wpływ na decyzje strategiczne spółki dotyczące kierunków rozwoju portu lotniczego. Badanie rynkowe uczestników ruchu turystyki czasu wolnego” z 2023 roku pokazał, że co czwarty turysta, który przebywał w Katowicach dłużej niż dobę pochodził z zagranicy. Natomiast w 2024 roku uczestnicy wydarzeń biznesowych i spotkań konferencyjnych zostawili w Katowicach ponad 284 mln zł. Mamy coraz bogatszą ofertę dla turystów, a jej dopełnienie stanowi transport, dlatego musimy dbać o dobro portu lotniczego – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Duże osiągnięcia i nadzieje na przyszłość
W 2024 roku lotnisko obsłużyło 6,39 miliona pasażerów. Był to najlepszy rok w historii katowickiego portu lotniczego. Są jednak plany na rozbudowę.
– Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024–2032 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego. Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 roku. Aktualne prognozy wskazują, iż już w 2026 roku z siatki połączeń portu powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona już w 2030 roku – dodaje Wojciech Saługa.
Władze GTL zapewniają, iż większy udział samorządów w akcjonariacie oznacza także większą odpowiedzialność, ale i stabilne wsparcie dla rekordowego programu inwestycyjnego wartego 1,8 mld zł. Węglokoks zadeklarował, iż środki ze sprzedaży przeznaczy na swoje strategiczne projekty. Z kolei zmiana właściciela ma pomóc lotnisku w dalszym rozwoju.

6 godzin temu














