Termin uruchomienia strefy czystego transportu w Krakowie ma być przesunięty o pół roku. Zostaną też złagodzone wymagania co do aut.
Jest nowy projekt uchwały o SCT przygotowany przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. Uwzględnia uwagi mieszkańców, które były zgłoszone podczas konsultacji społecznych.
Najważniejszą zmianą jest przesunięcie daty rozpoczęcia obowiązywania strefy o pół roku, z 1 lipca 2025 r. na 1 stycznia 2026 r. Przejściowy okres płatny miałby obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2028 r. Został też ograniczony obszar, na którym będzie obowiązywać SCT. Ma się kończyć w pobliżu czwartej obwodnicy i nie obejmować części Nowej Huty.
Złagodzone zostały wymagania techniczne dla samochodów. Po strefie będą mogły się poruszać choćby 20-letnie auta benzynowe (rok produkcji 2005 r.). Obniżono też wymagania co do diesli. Do strafy będą mogły wjeżdżać 12-letnie samochody z silnikiem diesla (do 3,5 tony), czyli z roczników od 2014 r. włącznie, a także ciężarówki (powyżej 3,5 tony) z datą produkcji od 2012 r.
Zgodnie z nowym projektem, samochody spełniające normy i zarejestrowane w systemie CEPiK nie muszą być rejestrowane w systemie SCT. Dotyczy to zarówno samochodów mieszkańców, jak i wjeżdżających do miasta. W systemie SCT muszą być zarejestrowane auta niespełniające norm, należące do krakowian, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z wymagań SCT, oraz samochody spoza Polski.
We wcześniejszym projekcie większość zwolnień z przepisów SCT była ograniczona czasowo. W nowej wersji nie ma terminów końcowych. Wszystkie zwolnienia będą obowiązywać bezterminowo. Oznacza to, iż mieszkańcy Krakowa, którzy mają zarejestrowany samochód niespełniający zakładanych norm, będą mogli używać go (po zgłoszeniu do systemu SCT) do momentu jego śmierci technicznej lub sprzedaży.
Jeżeli pojazd nie będzie spełniać wymagań strefy, przez pierwsze trzy lata (do końca 2028 r.) będzie mógł się po niej poruszać po uiszczeniu opłaty emisyjnej. Zmieniono jej wysokość w okresie przejściowym. Abonamenty dzienne zastąpiła stawka godzinowa i abonament miesięczny. Opłata godzinowa przez cały czas wynosi 2,50 zł. Opłata miesięczna stopniowo będzie rosła od 100 zł w 2026 r. przez 250 zł w 2027 r. do 500 zł od 2028 r. Nalepka nie jest obowiązkowa, służy tylko usprawnieniu kontroli. Za jej brak nie grozi kara. Za wydanie naklejki będzie pobierana opłata w wysokości 5 zł.