Biała Podlaska. Przez mostek zabytkowej kolejki rowerem i pieszo

slowopodlasia.pl 2 godzin temu
Do 17 września miasto czeka na oferty w ramach przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z kosztorysem inwestorskim dla zadania pn.: „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1160 L – Al. Jana Pawła II – polegająca na budowie drogi rowerowej, przebudowie drogi dla pieszych oraz przebudowie istniejącego mostu na Krznie (dawny most Bialskiej Kolejki Wąskotorowej) w Białej Podlaskiej”.Dokumentacja projektowa ma dotyczyć odcinka Al. JP II od mostu na rzece Krzna do skrzyżowania z ul. Parkową. W ramy planowania inwestycji wpisano opracowanie dokumentacji dla modernizacji zabytkowego mostu dawnej Bialskiej Kolei Wąskotorowej. „Wykonawca zobowiązany będzie do przeprowadzenia ekspertyzy w/w obiektu mostowego na rzece Krzna wraz z zaproponowaniem sposobu remontu/przebudowy obiektu mającym na celu włączenie go w sieć miejskich dróg dla pieszych i rowerów - przebudowa mostu po dawnej Bialskiej Kolei Wąskotorowej tj. wykonanie nawierzchni ścieżki rowerowej i drogi dla pieszych na obiekcie mostowym - jak również zapobiegnięcie dalszego niszczenia obiektu_ - czytamy w opisie przedmiotu zamówienia. W ramach dokumentacji projektowej wykonawca ma przygotować ponadto budowę drogi wzdłuż nasypu Al. Jana Pawła II. Droga ta ma stanowić dogodne połączenie między w/w ścieżką edukacyjną, a projektowaną drogą dla rowerów, jak również dojazd do pobliskiego Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Dębowa”. „Wykonawca przeprowadzi również analizę ruchu na skrzyżowaniach: Al. Jana Pawła II i drogi stanowiącej zjazd na parking do supermarketu Kaufland oraz skrzyżowaniu Al. Jana Pawła II z ul. Orzechową.” – wskazuje miasto w rozpisanym przetargu. W dokumentacji projektowej wskazanego odcinka, znaleźć się ma m.in. opracowanie dla: budowy drogi dla rowerów wzdłuż Al. Jana Pawła II; przebudowy istniejącej drogi dla pieszych wzdłuż Al. Jana Pawła II; przebudowy skrzyżowania Al. Jana Pawła II z drogą przelotową przez parking przy supermarkecie Kaufland; odwodnienia projektowanych nawierzchni; przebudowy istniejącego oświetlenia drogowego oraz budowa nowego oświetlenia jezdni, drogi dla rowerów i drogi dla pieszych w tym doświetlenie przejść dla pieszych i przejazdu dla rowerów.Bialska Kolejka Wąskotorowa Powstała w czasie I wojny światowej, a ostatecznie swój bieg zakończyła w roku 1971. Woziła ludzi i towary. Bialska wąskotorówka wyruszała przy wieży ciśnień (wybudowanej w roku 1928) w Białej Podlaskiej, następnie zatrzymywała się przy zbudowanym w 1923 r. budynku stacji Biała Podlaska Wąskotorowa, znajdującym się przy ul. Kościuszki. Dalej ruszała w stronę obecnej Al. Jana Pawła II, gdzie przez najpierw drewniany, później żelazny most, przekraczała rzekę Krznę i zatrzymywała się na stacji Biała Podlaska Miasto, której budynek, znajdujący się w tej chwili na skrzyżowaniu Al. Jana Pawła i ulicy Brzeskiej zbudowano w 1952 r. Dalej kolejka jechała aleją i wjeżdżała w ul. Janowską, kierując się do Roskoszy, gdzie rozgałęziała się w trzech kierunkach: Konstantynowa, Janowa Podlaskiego oraz Cieleśnicy. W roku 1967 wstrzymano regularne przewozy, dostarczając jedynie zaległe przesyłki. W maju 1971 roku ruch na torach wąskotorówki został zatrzymany, a od września rozpoczęto rozbiórkę torów, zaczynając od Konstantynowa, drugi zespół prowadził roboty od Cieleśnicy. Z chwilą zakończenia budowy drogi z Julkowa do Błonia bialska kolejka miała „przejść na emeryturę”. Ostatecznie demontaż torów zakończono wiosną 1972 roku. 30 kwietnia 1972 roku był ostatnim dniem zatrudnienia dla pracowników kolei wąskotorowej.
Idź do oryginalnego materiału