Bezpieczne podróże, nowe przystanki kolejowe, dodatkowa para torów – to zaledwie kilka z korzyści, jakie przyniesie modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinku od Będzina do Katowic Piotrowic. To fragment największej w historii województwa śląskiego inwestycji kolejowej, która obejmuje także odcinki od Tychów do mostu Wisła (Goczałkowice) oraz dalej na południe – od Zabrzegu do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej dobudujemy dwa tory. W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, iż na trasę wyjedzie więcej pociągów.
Duży zakres prac na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice
Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej. Wybudujemy pięć nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja 4 stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota,) oraz 2 przystanków kolejowych (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów). Na wszystkich przebudujemy infrastrukturę, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe dobudujemy po jednym dodatkowym peronie.
Łącznie wybudujemy 13 nowych peronów, a 15 przebudujemy. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontujemy ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą choćby do 160 km/h. Będzie to możliwe m.in. dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa i przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Prace już trwają
Jeszcze pod koniec zeszłego roku rozpoczęły się prace na szlaku Będzin – Katowice Szopienice Południowe. W Sosnowcu postępuje budowa nowego przejścia podziemnego i przystanku kolejowego Sosnowiec Środula przy ul. Chemicznej oraz przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Nowopogońską. Rozpoczęliśmy także modernizację stacji kolejowej Sosnowiec Główny, aktualnie przebudowujemy przejście podziemne, z którego będzie zapewniony dostęp windą i schodami m.in. do nowego peronu nr 3. Na terenie stacji powstaje także nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Natomiast w Katowicach prowadzone są prace związane z budową mostu nad rzeką Rawą oraz nowego przystanku Katowice Morawa.
Wkrótce rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsze prace prowadzone będą na 6 obiektach. We wrześniu rozpoczniemy przebudowę wiaduktów kolejowych nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiaduktu drogowego na ul. Bagiennej (dodatkowo obok wybudowany zostanie drugi wiadukt drogowy).
Nowe perony i przejścia
Szeroki zakres ma także rozpoczęta już przebudowa odcinka linii kolejowej E 65 między Tychami i Goczałkowicami. Przy ul. Hallera w Pszczynie budowane jest nowe, bezpieczne przejście podziemne. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przejście podziemne powstanie w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Postępują również prace na przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. Katowickiej i ul. Bieruńskiej.
Na przystankach Goczałkowice oraz Piasek rozebrano po jednym starym peronie. W ich miejscu powstają już nowe, które będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty i ławki, które zapewnią komfort oczekiwania na pociągi, a czytelna informacja pasażerska ułatwi podróże. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dodatkowo w Goczałkowicach budowane jest nowe, wygodne przejście podziemne, z którego schodami i pochylniami będzie się można dostać na nowe perony.
Mostem aż do granicy
Rozpoczęła się też modernizacja odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice aż do granicy państwa. Jednym z kluczowych jej elementów będzie budowa nowego 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach. Obiekt umożliwi korektę przebiegu linii kolejowej. W efekcie pociągi będą sprawniej kursować w kierunku granicy z Czechami oraz z Zebrzydowic do Zabrzegu i dalej – do Goczałkowic, Tychów czy Katowic.
Zmodernizowane zostaną także m.in. przystanki kolejowe Zabrzeg Czarnolesie, Drogomyśl, Pruchna oraz stacje Chybie i Zebrzydowice. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystanku kolejowym Pruchna perony powstaną w nowej lokalizacji – po obu stronach wiaduktu nad ul. Lipową. Przesunięty zostanie także jeden z modernizowanych peronów na przystanku Drogomyśl – znajdzie się on po drugiej stronie wiaduktu nad ul. Kolejową.
Lokalizację peronów zmieniamy dla zapewnienia podróżnym wygodniejszego dostępu do kolei. W sąsiedztwie stacji Chybie wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy, który poprawi bezpieczeństwo oraz usprawni komunikację w regionie. Obiekt zastąpi w tej chwili istniejący przejazd kolejowo-drogowy na ul. Bielskiej.
Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Postęp prac można śledzić na dedykowanej inwestycji stronie internetowej www.slaskienatorach.pl.