Buspas na Spacerowej – szybszy dojazd, więcej autobusów i trasa rowerowa

strefamiast.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Buspas skróci czas dojazdu


Miasto ogłosiło decyzję o przebudowie ul. Spacerowej. Wygrał wariant, który przewiduje wyznaczenie pełnego buspasa w kierunku Oliwy oraz częściowy w stronę Osowy.

Postanowiono, iż na ul. Spacerowej powstanie pełny buspas na całej trasie w kierunku Oliwy oraz odcinkowy w przeciwną stronę. Od rejonu Renuszewa do węzła Osowa buspas będzie tylko tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne z punktu widzenia przepustowości i punktualności kursowania autobusów.

Powstanie także dodatkowy pas do skrętu w prawo w stronę obwodnicy Trójmiasta. Ułatwi to wyjazd z ul. Spacerowej w kierunku trasy S6, co przełoży się na płynniejszy ruch. Dodatkowo zbudowana zostanie nowa, jednolita trasa rowerowa pomiędzy Osową a Oliwą.

– Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz analiz technicznych wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązanie dotyczące buspasa na ul. Spacerowej – podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Koszt inwestycji szacujemy na 90 mln zł, z czego blisko 38 mln zł planujemy pozyskać z funduszy europejskich. Dokumentacja projektowa powstanie do pierwszego kwartału 2027 r., co pozwoli rozpocząć kolejne etapy przygotowań tej ważnej inwestycji.

Buspas na Spacerowej skróci czas przejazdu autobusów do ok. 8 minut w każdą stronę, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania linii 169, 171 i 179 oraz poprawi punktualność komunikacji miejskiej.

Projekt przewiduje budowę drogi rowerowej, która połączy Osowę z Oliwą. Coraz więcej mieszkańców wybiera rower jako środek codziennego transportu, a nowa infrastruktura poprawi komfort ich podróży i bezpieczeństwo. Powstanie także dodatkowy pas do skrętu w stronę obwodnicy Trójmiasta, co poprawi płynność ruchu samochodowego w kierunku Osowy i zmniejszy korki w godzinach szczytu.

Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na 90 mln zł. W IV kwartale 2026 r. Gdańsk planuje złożyć wniosek o 38 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Pozostała część środków będzie pochodzić z budżetu miasta.

Transport publiczny priorytetem

Spacerowa to jedna z kluczowych tras łączących północne dzielnice Gdańska z centrum i obwodnicą. Dzięki nowej organizacji ruchu poprawi się dostępność komunikacyjna Osowy i Oliwy bez potrzeby rozbudowy całej ulicy do czterech pasów. To kolejna inwestycja wpisująca się w długofalowy plan rozwoju transportu publicznego i zrównoważonej mobilności w Gdańsku.

– Budowa buspasa na ul. Spacerowej poprawi komfort życia mieszkańców Osowy i Oliwy. To oni będą największymi beneficjentami tej inwestycji, ale korzyści odczuje całe miasto. Zmniejszenie korków na ul. Spacerowej przełoży się na płynniejszy ruch także na ul. Grunwaldzkiej, Polanki, Czyżewskiego – mówi Łukasz Bejm, radny miasta Gdańska. – To rozwiązanie służy zarówno gdańszczanom, jak i turystom odwiedzającym nasze miasto.

Idź do oryginalnego materiału