Czy takie pociągi pojawią się niebawem na torach Opolszczyzny?

opowiecie.info 2 miesięcy temu

Około miliarda złotych województwo opolskie wyda na tabor szynowy w najbliższych latach. W grudniu podpisano już umowę z PESA S.A. na zakup pociągów elektrycznych, teraz władze regionu ogłosiły przetarg na zakup spalinowych pojazdów szynowych. Pierwsze powinny pojawić się za niespełna 3 lata – poinformowała Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa Gabinetu Marszałka Województwa Opolskiego.

– Z powodu opóźnień w tzw. programie wodorowym, jesteśmy zmuszeni kupić pojazdy spalinowe – wyjaśnia marszałek Szymon Ogłaza. – To nowoczesne pojazdy, które również będą ekologiczne, bo taki pociąg zabierze około 200 pasażerów, więc będzie lepszy niż 50 samochodów . Choć spodziewamy się w najbliższym czasie dużych inwestycji elektryfikacji linii kolejowych, to na pewno nie wszystkie zostaną zelektryfikowane. To jedyny w tej chwili sposób by zapobiec wykluczeniu komunikacyjnemu.

Pierwsze pięć pojazdów ma się pojawić na opolskich torach nie później niż 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zamówienie przewiduje także dodatkową opcję – dodatkowych 10 pojazdów w terminie do 36 miesięcy od dnia złożenia oświadczenia woli o skorzystaniu z prawa opcji.

– Czy z niej skorzystamy, zależęć będzie od pieniędzy i potrzeb. Być może inwestycje w elektryfikację sprawi, ze nie będą niezbędne– mówi Szymon Ogłaza. – Ale i tak, zestawiając jedynie podstawową część tego zamówienia z wcześniej podpisaną umową z PESA S.A. okazuje się, iż zainwestujemy w najbliższych latach ponad miliard złotych w tabor kolejowy. To dla regionu bardzo duży wysiłek i bardzo duże wyzwanie, bo to ogromne ogromne pieniądze, dorównują naszemu rocznemu budżetowi. Ale jesteśmy przekonani, iż inwestowanie w transport zbiorowy to adekwatny kierunek – dodaje Szymon Ogłaza.

– W ciągu ostatniego pół roku „sprawy kolejowe” mocno przyspieszają, a władze regionu podchodzą do nich kompleksowo – zapewnia członek zarządu województwa Robert Węgrzyn. – Ta ostatnia decyzja jest mocno przemyślana. Nie będziemy dłużej czekać ani na hybrydy, ani na pojazdy wodorowe, bo mieszkańcy nie chcą już dłużej czekać, a naszym zadaniem jest złożenie im dobrej oferty – podkreśla. – Za trzy lata będziemy mieć najnowocześniejszy tabor kolejowy w Polsce, bo będziemy mieć wszystkie nowe pojazdy – mówi Robert Węgrzyn.

Nowe spalinowe zespoły trakcyjne będą miały min. 190 miejsc, w tym min. 106 siedzących, WI Fi, wydajną klimatyzację, pętlę indukcyjną wzmacniającą sygnał dla osób niedosłyszących, wydzielone miejsce dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową oraz urządzenie do wjazdu na wózkach inwalidzkich i miejsce na 4 rowery. Robert Węgrzyn dodaje, iż nowe pojazdy spalinowe będą miały homologację na Czechy, co pozwoli w przyszłości realizować połączenia z Republiką Czeską.

Szacunkowa wartość całego ogłoszonego teraz zamówienia to 472 800 000 zł netto, z czego podstawowe zamówienie (bez opcji) to 157 600 000 zł netto.

Planowane zakupy taboru kolejowego będą miały przełożenie na lepszą ofertę przewozową dla mieszkańców regionu. – Dlatego na 31 marca planujemy dużą debatę kolejową. Odbędzie się ona w Nysie, m.in. ze względu na duże oczekiwania mieszkańców dotyczące połączeń z tamtego kierunku i planowanej elektryfikacji linii z Nysy – zapowiada Robert Węgrzyn. Na tę debatę wszystkie starostwa mają przygotować swoje oczekiwania, które należy uwzględnić w przyszłej ofercie przewozów regionalnych dla mieszkańców. – Chcemy poznać wszystkie oczekiwania dotyczące połączeń, ale i deklaracje ewentualnej partycypacji w kosztach ich przygotowania. Na debatę zaprosiliśmy przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK, przewoźników, środowiska kolejowe. Będziemy o tym rozmawiać tak długo, jak będzie trzeba – mówi Robert Węgrzyn.

Fot. UMWO

Idź do oryginalnego materiału