Złożenie informacji IN-1 to obowiązek każdego nowego nabywcy domu, mieszkania lub działki. Pomocnym narzędziem okażą się Przyjazne Deklaracje – intuicyjny kreator, który krok po kroku poprowadzi Cię przez formalności.
Jak przygotować się do wypełnienia druku IN-1?
Zanim przystąpisz do wypełniania informacji IN-1, zgromadź niezbędne dane. Nie musisz znać stawek obowiązujących w Twojej gminie – jako osoba fizyczna nie obliczasz podatku samodzielnie, ale robi to za Ciebie urząd. Konieczna jest jednak znajomość szczegółów dotyczących nieruchomości, takich jak m.in. numer księgi wieczystej (jeśli został nadany), dokładny adres, nr obrębu, nr arkusza, powierzchnia działki lub powierzchnia użytkowa budynku itp.
Informacje te znajdziesz w akcie notarialnym, księdze wieczystej lub ewidencji gruntów i budynków. Okażą się one niezbędne przy wypełnianiu załącznika ZIN-1 lub ZIN-2.
Przygotowanie druku z kreatorem
Gdy już masz potrzebne dane, pojawia się kwestia: IN-1 jak wypełnić druk. Oczywiście możesz skorzystać z papierowych formularzy lub druków interaktywnych, jednak nie możesz w nich liczyć na żadne podpowiedzi. Inaczej jest w przypadku Przyjaznych Deklaracji. To proste w obsłudze narzędzie przeglądarkowe, które zamiast pól do wypełnienia, udostępnia czytelny system kafelkowego wyboru oraz pytania i odpowiedzi. Nie musisz znać przepisów – kreator jest do nich dostosowany, dzięki czemu masz pewność rzetelnego rozliczenia z organem podatkowym.
Jak skorzystać z Przyjaznych Deklaracji?
Do przygotowania informacji IN-1 z Przyjaznymi Deklaracjami potrzebujesz komputera z przeglądarką oraz dostępu do internetu. Wymagania sprzętowe są niskie – zdecydowana większość współcześnie używanych sprzętów im podoła.
Uruchom kreator, a następnie wybierz podatek do rozliczenia. Narzędzie zapyta Cię o dane właściciela, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości. Konieczne będzie też podanie jej przeznaczenia (np. prywatne, firmowe itp.). W razie wątpliwości możesz skorzystać z praktycznych wskazówek i podpowiedzi. Na koniec kreator zweryfikuje poprawność danych, a w razie błędów lub braków wskaże na konieczność ich poprawienia lub uzupełnienia. Gotową informację IN-1 wystarczy wydrukować lub wysłać online.
Jak i gdzie przekazać informację IN-1?
Pamiętaj, iż organem podatkowym w podatku od nieruchomości jest urząd miasta lub gminy adekwatny według miejsca położenia (adresu) działki, domu lub mieszkania.
Informację IN-1 przygotowaną z Przyjaznymi Deklaracjami możesz wydrukować i dostarczyć do urzędu w formie papierowej – osobiście lub pocztą. Możesz też skorzystać z komunikacji elektronicznej – wysyłka przez ePUAP wymaga posiadania aktywnego Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Ważne! Jako osoba fizyczna składasz informację IN-1 w ciągu 14 dni od nabycia nieruchomości. W odpowiedzi otrzymasz decyzję o wysokości podatku do zapłaty. Znajdziesz w niej numer rachunku do uiszczenia należności, kwoty oraz terminy płatności rat. jeżeli wartość daniny nie przekracza 100 zł, należy ją uiścić jednorazowo w terminie pierwszej raty.