Dwa warianty trasy tramwajowej na Księże Wielkie. realizowane są konsultacje społeczne.

45 minut temu
Zdjęcie: tat ksieze wielkie wariant 1


Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ulicy Opolskiej, Krakowskiej i budowy trasy tramwajowej na Księże Wielkie do granicy miasta. Mieszkańcy mogą wypowiedzieć w sprawie do dwóch wariantów trasy.

Od 25 listopada do 16 grudnia 2025 r. realizowane są konsultacje społeczne dotyczące budowy trasy tramwajowej na Księże Wielkie i przebudowy ul. Opolskiej i Krakowskiej.

– W ramach tej inwestycji przebudowane zostaną jezdnie, skrzyżowania, chodniki, powstanie infrastruktura rowerowa, nowe przystanki, przejścia dla pieszych. Będzie też dużo zieleni tak, aby ulica Opolska nabrała charakteru alejowego. Powstanie nowa pętla tramwajowo-autobusowa, a przy niej parkingi dla kierowców oraz rowerzystów – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia.

W sierpniu Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę z projektantem przebudowy. Aktualnie wrocławianie mogą zobaczyć koncepcje dwóch proponowanych wariantów i wypowiedzieć się na ich temat.

Tramwaj na Księżę – wariant 1

W pierwszym wariancie nowa trasa tramwajowo-autobusowa prowadzi śladem istniejącego torowiska mniej więcej do wysokości przystanku Głubczycka. Za nim TAT przechodzi na drugą (północną) stronę jezdni i tą stroną prowadzi do nowej pętli.

Miejsce na pętlę przewidziano zgodnie z planami miejscowymi – po stronie południowej, więc aby tramwaj wjechał na pętlę, torowisko musi ponownie przeciąć jezdnię ul. Opolskiej.

W tym wariancie torowisko dwa razy musi przeciąć jezdnię, co może mieć wpływ na płynność ruchu samochodowego i na czas przejazdu komunikacji miejskiej. Jest natomiast bardziej oddalone od historycznej zabudowy Księża, znajdującej się głównie po południowej stronie ulicy Opolskiej – wymienia Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują tę inwestycję.

Zakres przebudowy jezdni w tym wariancie jest mniejszy, a z budową może kolidować sześć budynków. Możliwe, iż będzie więc konieczna ich rozbiórka.

Tramwaj na Księżę – wariant 2

W wariancie drugim trasa dla autobusów i tramwajów biegnie na całej długości po południowej stronie jezdni, która będzie musiała zostać przesunięta na północ. W tym wariancie przewiduje się osobny pas dla komunikacji publicznej i nową drogę. Oznacza to lepszą płynność ruchu i większą przepustowość. Linia tramwajowa znajduje się bliżej zabudowy po południowej stronie ulicy Opolskiej, a jezdnia dalej. Zakres prac drogowych jest większy. Z budową kolidować mogą cztery budynki.

W obu wariantach zachowana zostanie stara pętla tramwajowa, która będzie pełniła funkcję wspomagającą.

Tramwaj na Księżę do granicy miasta – konsultacje

Teraz – do 16 grudnia – mieszkańcy Wrocławia mogą się wypowiedzieć co do tych dwóch koncepcji.

W konsultacjach można wziąć udział poprzez ich różne formy – odbędzie się e-spotkanie i dwa spotkania warsztatowe. Każdy zainteresowany i każda zainteresowana może się też wypowiedzieć poprzez e-formularz – informuje Krzysztof Ziental, kierownik Dział Rozwoju Osiedli i Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia. – Zachęcamy do wzięcia udziału w konsultacjach. Państwa opinie mają znaczenie – dodaje.

Co, gdzie, kiedy:

  • 2 grudnia o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie na platformie Clickmeeting.
  • 4 grudnia o godz. 17.30 odbędą się warsztaty konsultacyjne w siedzibie Rady Osiedla Księże przy ul. Rybnickiej 39–41.
  • 9 grudnia o godz. 17.30 odbędą się warsztaty konsultacyjne w siedzibie Spółdzielni Mieszkaniowej „Księże Małe” przy ul. Tarnogórskiej 1.
Foto: mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału