Ponad 45 milionów złotych pochłonie inwestycja Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy, która zakłada budowę farmy fotowoltaicznej oraz montaż turbin wiatrowych na terenie zajezdni przy ulicy Inżynierskiej. Przewoźnik chce dzięki temu samodzielnie produkować prąd do ładowania miejskich autobusów elektrycznych. W czwartek podpisano umowę z wykonawcą tego zadania.

– Przedmiotem umowy jest budowa instalacji OZE działającej w ramach sieci wyspowej o łącznej nominalnej mocy wyjściowej 1,63 MW (AC), z magazynem energii o pojemności 6 MWh oraz systemem zarządzania energią. Źródłem zielonej energii będzie fotowoltaika montowana na carportach o mocy 1,33 MW (AC) oraz 30 pionowych turbin wiatrowych o łącznej o mocy 0,3 MW (AC). Energia z instalacji posłuży do zasilania autobusów elektrycznych świdnickiego przewoźnika – wylicza Witold Tomkiewicz, rzecznik spółek miejskich.
– Nasza instalacja będzie działać off-grid, czyli nie będzie ona w jakikolwiek sposób połączona z krajową siecią energetyczną. Będziemy sami produkować energię i będziemy ją wykorzystywać wyłącznie na nasze potrzeby. Autobusy elektryczne mamy już w komplecie, dlatego w tej chwili pozostaje nam „dopiąć” własny prąd dla nich. Z takim projektem off-gridowym będziemy pierwsi w Polsce, a kto wie, czy choćby nie pierwsi w Europie. Być może inni będą brali z nas przykład – podkreślał niedawno Tomasz Kurzawa, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy.
Realizację inwestycji powierzono wyłonionej w przetargu spółce ML System+, która zaoferowała wykonanie prac za ponad 45 mln 191 tys. złotych. Budowa instalacji fotowoltaicznej oraz turbin wiatrowych ma zostać ukończona do 30 czerwca 2026 roku, natomiast magazyn energii ma zostać oddany do użytku w terminie 1 roku od podpisania umowy.
/MPK Świdnica, opr. mn/

1 godzina temu











