GDDKiA przedstawia stan realizacji S17. Kiedy ruszy budowa w okolicach Tomaszowa Lubelskiego?

5 godzin temu
Droga ekspresowa S17 łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości ma też umożliwić szybki dojazd do Zamościa i dalej przez obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego aż do Lwowa. Ten liczący w sumie ponad 320 km odcinek (wraz z wspólnym przebiegiem S12) będzie pełnił istotną rolę w ruchu wewnętrznym i międzynarodowym. Stanie się szansą na rozwój, ponieważ łatwiejszy dostęp, szybsza komunikacja mogą przyciągnąć inwestorów, na co liczą m.in. samorządy w powiecie tomaszowskim. To na jego terenie, na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem, będzie kończyła się trasa.PRZECZYTAJ TEŻ: Tomaszów Lubelski: Od roku są rodziną zastępczą zawodową. "To piękne wyzwanie", mówiąGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała już, iż jeszcze w tym roku chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku granicy o długości ok. 47 km. Prace będą się mogły zacząć po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. A jaki jest stan całej inwestycji i poszczególnych odcinków?Blisko 200 km dostępnychNa ten moment kierowcy mogą korzystać ze 190 kilometrów S17. Do ruchu udostępniona jest trasa od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy do węzła Piaski Wschód i niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku. Do zrobienia 130 kmDo zakończenia budowy ekspresowej siedemnastki brakuje ok. 130 km, z czego ok. 16 km stanowi niezwykle istotny fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Co do obwodnicy, w marcu GDDKiA wycofała wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinków Drewnica – Ząbki i Ząbki – Warszawa Wschód.Teraz przygotowuje dokumenty do ogłoszenia nowego przetargu na wykonanie Stadium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Biuro projektowe ponownie przeanalizuje możliwe warianty przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Zamość – HrebenneJeszcze w tym roku GDDKiA chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Prace będą się mogły zacząć, gdy Wojewoda Lubelski wyda dla wszystkich odcinka decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.GDDKiA zamierza też złożyć trzy następne wnioski o wydanie ZRID dla trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem, mających długość 39 km. Ogłosi również przetargi na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km) – domkną one realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą. PRZECZYTAJ: Gmina Adamów: 11 odcinków dróg gminnych jest po remoncieZ dofinansowaniem z UEPonadto GDDKiA opracowuje dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. Jak informowano, w przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Za jego realizację odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Realizacja 17 km drogi ekspresowej na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne jest współfinansowana ze środków unijnych, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych. W przygotowaniu i realizacjiW związku z powyższym, poziom przygotowania i realizacji poszczególnych odcinków S17 wygląda następująco: Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł);Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km);Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł);Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł);Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km);Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł);Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł);Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł);Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).
Idź do oryginalnego materiału