Gdynia 1 lipca zlikwiduje kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej

8 godzin temu

Od wtorku 1 lipca, w związku z budową Obwodnicy Witomina, nastąpi zmiana organizacji ruchu po północnej stronie ulicy Chwarznieńskiej. Na stałe zostanie wyłączony z użytkowania kontrapas. Na ulicy Chwarznieńskiej, na odcinku od ul. Okrężnej do końca drogi dwupasowej, zostanie natomiast wyznaczony buspas.

W związku z przygotowaniami do podłączenia nowo budowanej drogi do ul. Chwarznieńskiej, niezbędny będzie demontaż urządzeń odpowiadających dotychczas za funkcjonowanie kontrapasa, a na odcinku realizowanych prac będzie obowiązywała maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy do 50 km/h. Buspas w tym miejscu zostanie uruchomiony na odcinku od przystanku Okrężna 1 do pętli autobusowej na ulicy Sosnowej na Witominie w kierunku centrum miasta.

Ze względu na zwiększone natężenie ruchu w tym miejscu będziemy monitorować przepustowość ruchu do i z centrum miasta, a także na bieżąco rozwiązywać problemy drogowe. Mamy świadomość, iż Gdynia Zachód to najbardziej rozwijająca się przestrzeń naszego miasta i ilość przemieszczających się zarówno aut, jak i pojazdów komunikacji miejskiej jest bardzo duża. Docelowo budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć ten obszar i poprawić jakość komunikacji mieszkańcom Gdyni – informuje Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni.

Na tym etapie wykonane zostaną sieci podziemne, po zakończeniu prac zostanie wykonany docelowy układ drogowy po północnej stronie ul. Chwarznieńskiej oraz przeplotka między jezdniami.

Wprowadzona organizacja ruchu w trakcie realizacji prac budowlanych ma zminimalizować opóźnienia pojazdów ZKM. Samochody i motocykle będą poruszać się lewym pasem ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum. To rozwiązanie obowiązywać będzie od 1 lipca do momentu zakończenia prac przy Obwodnicy Witomina. Po oddaniu inwestycji do użytku dla mieszkańców, na ulicy Chwarznieńskiej przywrócone zostaną dwa pasy dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego, natomiast buspasy pojawią się na samej obwodnicy Witomina. W miejscu dotychczasowego zakończenia kontrapasa będzie skrzyżowanie ul. Chwarznieńskiej z obwodnicą dzielnicy Witomino – mówi Paweł Filar, naczelnik WI UM Gdyni.

Fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia

Kolejnym etapem będą prace związane z wykonaniem studni kanalizacji sanitarnej na jezdni ul. Chwarznieńskiej. To trudne prace niemal w środku jezdni, więc organizacja ruchu odbywać się będzie przy wykorzystaniu manualnego sterowania ruchem. Mając świadomość możliwych utrudnień, wykonawca został zobligowany do robót od godzin popołudniowych w sobotę do wczesnego poniedziałkowego poranka, czyli przy najmniejszym możliwym natężeniu ruchu. Następne prace realizowane będą po południowej stronie ul. Chwarznieńskiej. Wykonane tu zostaną kolejne elementy sieci podziemnych oraz docelowy układ drogowy. Prace zakładają przekierowanie ruchu dwukierunkowego na nową północną jezdnię oraz wykorzystanie docelowego skrzyżowania. Zapewniona zostanie ciągłość trasy rowerowej poprzez wykonanie ciągu pieszo rowerowego na odcinku prowadzenia prac. Po zakończeniu tych robót nastąpią zmiany w stanie pasa drogowego. Zostanie wykonany docelowy układ drogowy w obrębie skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej i Obwodnicy Witomina.

Aktualnie w przestrzeni budowy obwodnicy Witomina realizowane są prace m.in. dotyczące wykonania obiektów mostowych, przy ul. Witomińskiej pojawiły się nie tylko fundamenty, ale także pierwsze zbrojenia, które wychodzą z poziomu gruntu. realizowane są również roboty ziemne na odcinku pomiędzy ulicami Witomińska – Kielecka i usuwanie kolizji oświetleniowych i teletechnicznych. Wykonawca otrzymał także decyzję derogacyjną na przeniesienie mrowisk, które kolidują z wykonywanym układem drogowym. Zrealizowano kanalizację deszczową na skrzyżowaniu z ulicą Chwarznieńską, a także odhumusowano teren pod obiekty mostowe.

Kontrapas – 742 dni działania

Kontrapas był uruchamiany niemal codziennie w dni robocze podczas roku szkolnego, łącznie przez 742 dni. Sumaryczny czas jego działania przekroczył 2200 godzin – średnio około 3 godziny dziennie. W rekordowym przypadku kontrapas działał nieprzerwanie przez ponad 13 godzin. Średnio przejeżdżało nim 12 autobusów na godzinę, a pasażerowie oszczędzali od 2 do choćby 10 minut, w zależności od długości porannego zatoru, który na ul. Chwarznieńskiej sięgał czasem ponad kilometra.

Kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej przez ponad pięć lat pomagał mieszkańcom zachodnich dzielnic sprawnie dotrzeć do centrum w godzinach porannego szczytu. Pozwalał omijać korek, dzięki czemu autobusy kursowały szybciej i punktualnie. To rozwiązanie realnie skracało czas podróży choćby o 10 minut i zachęcało do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Źródło: Gdynia.pl (Autor: Dorota Matejczyk)
Idź do oryginalnego materiału