Japoński koncern ogranicza wydatki na elektromobilność i wycofuje się z ambitnych planów dotyczących aut elektrycznych. Zamiast tego stawia na hybrydy, których sprzedaż ma się podwoić do 2030 roku.
Honda rewiduje swoje plany dotyczące elektromobilności. Japoński gigant motoryzacyjny ogłosił, iż zmniejszy inwestycje w rozwój samochodów elektrycznych, koncentrując się na coraz popularniejszych hybrydach. To reakcja na spadające zainteresowanie konsumentów w pełni elektrycznymi pojazdami.
Do roku 2030 Honda przeznaczy na elektryfikację i rozwój systemu 7 bilionów jenów (ok. 48,4 mld dolarów), czyli o 3 biliony jenów mniej niż zakładała pierwotnie. Firma wycofała się również z celu, by do końca dekady auta elektryczne miały stanowić 30 proc. jej globalnej sprzedaży.
Hybrydy znów w centrum uwagi
W odpowiedzi na rynkowe realia Honda zamierza wykorzystać rosnący popyt na pojazdy hybrydowe. Od 2027 roku planuje wprowadzenie 13 nowych modeli hybryd nowej generacji. Równolegle realizowane są prace nad zaawansowanym systemem hybrydowym dla większych pojazdów, który ma zadebiutować w drugiej połowie tej dekady.
Obecnie Honda oferuje ponad tuzin modeli hybrydowych – w Stanach Zjednoczonych m.in. Civic, Accord i CR-V.
Celem koncernu jest sprzedaż 2,2–2,3 miliona pojazdów hybrydowych rocznie do 2030 roku. Dla porównania – w 2023 roku Honda sprzedała 868 tys. hybryd przy łącznej sprzedaży wynoszącej 3,8 mln aut. Oznacza to, iż planowana liczba ma się ponad dwukrotnie zwiększyć w ciągu siedmiu lat.
Elektromobilność przez cały czas w długim horyzoncie
Mimo wyraźnego przesunięcia akcentów strategicznych, Honda nie rezygnuje z wizji w pełni zeroemisyjnej przyszłości. Do 2040 roku planuje całkowite przejście na sprzedaż pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami lub ogniwami paliwowymi.
Tymczasem dużą presję utrzymuje Unia Europejska, która – zgodnie z założeniami Zielonego Ładu – sukcesywnie eliminuje auta spalinowe z europejskiego rynku, promując samochody elektryczne jako najważniejszy element neutralności klimatycznej.
Na podst. Bussiness Week