Sanok/Obwodnica. W ramach budowy II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 powstanie m.in. most nad linią kolejową i rzeką San.
W miejscu, w którym zlokalizowane będą podpory tego obiektu, realizowane są badania geologiczne. Wyniki badań pozwolą dokonać wyboru adekwatnych materiałów, które zostaną zastosowane na etapie budowy, a jednocześnie będą odpowiednie do panujących w tym miejscu warunków.
Badania geologiczne prowadzone są w wyznaczonych miejscach i na określonej głębokości. dzięki odwiertów wydobywane są fragmenty gleby, na których widoczny jest przekrój gleby podpowierzchniowej. Badania te wykazują duże zróżnicowanie gleb na terenie, przez który przebiegać będzie II etap obwodnicy Sanoka.
Odwierty prowadzone będą przez kilka dni w różnych miejscach. Punkty zostały określone przez projektanta, a ich głębokość wynosi od 13 do 26 metrów w głąb ziemi. Po wykonaniu odwiertów wydobyte fragmenty gleby zostaną poddane analizie oraz badaniom. Uzyskane wyniki pozwolą na dobór odpowiednich materiałów budowlanych oraz będą pomocne w podejmowaniu decyzji podczas kolejnego etapu budowy, jakim są prace budowlane.
II etap obwodnicy Sanoka – zakres prac
Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 152,3 mln zł z czasem realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 15 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych).
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.
II etap obwodnicy będzie miał długość ok. 3 km. Na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo – rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Cel inwestycji
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka biegnie przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica.
Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
źródło: GDDKiA