Polskie drogi krajowe w okresie zimowym 2025/2026 są zabezpieczane przez ponad 2 100 pługosolarek, 288 magazynów soli, tysiące pracowników i całodobowy system monitorowania warunków. GDDKiA deklaruje pełną gotowość do utrzymania ponad 21 000 km dróg, choć przy ekstremalnych opadach śniegu i zamieciach mogą wystąpić lokalne utrudnienia. W tym artykule sprawdzamy stan przygotowania służb do nadchodzącej zimy.
fot. UnsplashSpis treści:
- Ile dróg utrzymuje GDDKiA zimą?
- Sprzęt zimowy na sezon 2025/2026: liczby, które robią różnicę
- Standardy zimowego utrzymania dróg — co oznaczają dla kierowcy?
- Co naprawdę dzieje się na drogach o 3:00 nad ranem?
- Kiedy ekstremalne warunki ograniczają możliwości służb?
Ile dróg utrzymuje GDDKiA zimą?
GDDKiA odpowiada za zimowe utrzymanie 18 tys. dróg krajowych, co przy uwzględnieniu jezdni dodatkowych daje ponad 21 tys. km. kilka osób zdaje sobie sprawę, iż to jedna z największych sieci drogowych w tej części Europy, ponieważ obejmuje nie tylko jezdnie główne, ale także łącznice i węzły, zatoki autobusowe, pobocza, Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y) oraz infrastrukturę bezpieczeństwa.
Sprzęt zimowy na sezon 2025/2026: liczby, które robią różnicę
Do nadchodzącego sezonu GDDKiA przygotowała imponujące zaplecze sprzętowe i materiałowe:
- ponad 2 100 pługosolarek,
- około 640 pługów dodatkowych,
- 288 magazynów soli,
- 335 000 ton soli przewidzianej do użycia,
- 2 200 ton chlorku wapnia,
- 25 500 ton materiałów uszorstniających.
Służby gotowe są do pracy w trybie 24/7, a taki zapas surowców pozwala pracować w sposób ciągły również podczas długotrwałych opadów, podczas których sprzęt musi kursować bez przerwy.
Standardy zimowego utrzymania dróg — co oznaczają dla kierowcy?
Nie jest tajemnicą, iż drogi w Polsce posiadają różne standardy utrzymania, ale już nie każdy kierowca wie, co to oznacza w praktyce. Dlatego w poniższej tabeli prezentujemy szczegółowe informacje na ten temat.
| Standard | Długość dróg | Zakres odśnieżania | Dopuszczalne warunki po ustaniu opadów | Typy dróg objęte standardem |
| I | ok. 5,5 tys. km | – jezdnia + utwardzone pobocza odśnieżone na pełną szerokość
– brak warstwy zajeżdżonego śniegu |
– śnieg luźny do 4 godz.
– błoto pośniegowe do 6 godz. |
Drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym |
| II | ok. 11,2 tys. km | – jezdnia + pobocza odśnieżone na pełną szerokość | – śnieg luźny do 4 godz.
– błoto pośniegowe do 6 godz. – dopuszczalna warstwa zajeżdżonego śniegu (jeśli nie utrudnia ruchu) |
Drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym |
| III | ok. 1,6 tys. km | – odśnieżona cała jezdnia
– śliskość zlikwidowana tylko w kluczowych miejscach (skrzyżowania, przejazdy kolejowe, przystanki, odcinki >4% spadku) |
– śnieg luźny do 6 godz.
– warstwa zajeżdżonego śniegu utrudniająca ruch do 6 godz. – dopuszczalne zaspy przez 6 godz. |
Drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym |
| V | ok. 2,5 tys. km | – dotyczy dodatkowych jezdni przy drogach głównych (utrzymywanych w standardach I–III)
– odśnieżenie co najmniej jednego pasa ruchu w miejscach zasp + mijanki |
– odśnieżone tylko miejsca zasp
– posypywane jedynie odcinki z realnym ruchem pojazdów |
Dodatkowe jezdnie, serwisówki, odcinki pomocnicze wzdłuż dróg głównych |
Tabela 1. Standardy utrzymania dróg w Polsce.
Co to oznacza dla kierowców?
Standard I — autostrady i najważniejsze drogi S
- najwyższy priorytet,
- szybkie tempo przywracania czarnej nawierzchni,
- odśnieżanie praktycznie ciągłe podczas opadów.
Standard II — drogi o dużym ruchu międzyregionalnym
- utrzymanie dobrych warunków,
- czasem krótkotrwała warstwa zajeżdżonego śniegu jest dopuszczalna.
Standard III i V — drogi o niższym natężeniu ruchu
- tu dopuszcza się występowanie białej nawierzchni,
- ograniczenia wynikają z ekonomii i priorytetów utrzymania.
Ważna uwaga: choćby na drogach I standardu w trakcie intensywnych opadów śniegu nie da się utrzymać całkowicie czarnej jezdni, bo fizyka jest nieubłagana. Służby pracują, ale śnieg spada szybciej, niż solarki mogą odśnieżać.
fot. UnsplashCo naprawdę dzieje się na drogach o 3:00 nad ranem?
GDDKiA informuje, iż nad bezpieczeństwem kierowców czuwa 24/7 dzięki różnych działań, chociaż nie wszystkie są tak łatwo zauważalne, jak piaskarka. Na przykład całodobowe patrole monitorują temperaturę nawierzchni, wilgotność powietrza i pierwsze oznaki gołoledzi.
Dyrekcja współpracuje też z IMGW, ponieważ systemy prognoz błyskawicznych pozwalają reagować szybciej, nierzadko jeszcze przed wystąpieniem gołoledzi. Jednym z kluczowych działań jest „prewencyjne posypywanie”, które polega na soleniu dróg zanim pojawi się na nich lód. To powoduje, iż śnieg nie przymarza, przez co jego usuwanie jest łatwiejsze.
Dyspozytorzy i operatorzy sprzętu pracują na zmianach w trybie 24/7, więc w każdej chwili możliwe jest wysłanie dodatkowych jednostek. To praca niewidoczna dla kierowców, ale kluczowa dla bezpieczeństwa.
Kiedy ekstremalne warunki ograniczają możliwości służb?
Pomimo wszystkich tych przygotowań i procedur, zimowa aura potrafi skutecznie ograniczyć możliwości GDDKiA. Najczęściej zdarza się to podczas:
- gwałtownych zamieci i zawiei śnieżnych,
- tzw. śniegu przy silnym wietrze, który wraca na jezdnię jak fala,
- marznącego deszczu, który błyskawicznie pokrywa nawierzchnię warstwą lodu,
- temperatury poniżej -10°C, gdy sól traci skuteczność.
W takich momentach kierowcy mogą zobaczyć zaspy, białą jezdnię i koleiny śniegowe. To normalne zjawiska, które nie wynikają z braku pracy służb, ale z siły warunków pogodowych.
Pamiętajmy również o tym, iż GDDKiA odpowiada za utrzymanie „tylko” dróg krajowych oraz autostrad i dróg ekspresowych, a pozostałe odcinki odśnieżają zupełnie inne instytucje:
| Typ drogi | Kto odpowiada? |
| Drogi wojewódzkie | Zarządy Dróg Wojewódzkich |
| Drogi powiatowe | Powiatowe Zarządy Dróg |
| Drogi gminne | Gminy / zarządy dróg gminnych |
| Ulice w miastach | Zarządy Dróg Miejskich / jednostki komunalne |
| Drogi prywatne, osiedlowe | Właściciele terenu, wspólnoty, spółdzielnie |
Tabela 2. Pozostałe typy dróg oraz instytucje odpowiedzialne za ich zimowe utrzymanie.
Przygotowania oraz procedury działania tych podmiotów z reguły mocno różnią się od specyfiki GDDKiA, co może mieć wpływ na rzeczywiste, zimowe warunki drogowe na odcinkach, którymi zarządzają te instytucje.

4 dni temu



![Trzymetrowa chanuka rozświetliła ul. Szeroką w Krakowie [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/chanuka1.jpg)








![Pod prąd na ekspresówce. "To nie escape room" [NAGRANIE]](https://interia-s.pluscdn.pl/pod-prad-na-ekspresowce-to-nie-escape-room-nagranie/000M2WK3CN85321X-C461.jpg)
