Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla kolejnego odcinka drogi ekspresowej S11, obejmującego trasę od Ujścia do Obornik. Dokument ten zatwierdza przebieg wariantu nr 2, zakładającego budowę 43,1-kilometrowego odcinka trasy. Decyzja środowiskowa otwiera drogę do kolejnych etapów przygotowania inwestycji – projektowania i uzyskiwania zezwoleń na realizację robót budowlanych.
Zadowolenia z postępów w realizacji inwestycji nie kryje poseł KO Piotr Głowski, który zorganizował 7 sierpnia w Pile konferencję prasową, na której samorządowcami podkreślał, że, to istotny krok w kierunku poprawy dostępności komunikacyjnej regionu i impuls rozwojowy dla północnej Wielkopolski.
– Chciałbym zacząć od jednak sprostowania tych wielu informacji, które pojawiały się, iż są jakieś opóźnienia, iż są problemy w związku z budową dróg S w naszym regionie. Cały czas oczywiście mamy pewien kłopot z tym odcinkiem na północ od Piły, ale pozostałe są wydawane zgodnie z terminarzem i na razie terminy, które były podawane wcześniej, czyli rok 2030 jako ten ostateczny, jest potwierdzany. Wczoraj pojawiło się obwieszczenie regionalnego dyrektora o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który jest bardzo istotny dla naszej komunikacji w tej części Polski, czyli pomiędzy Ujściem a Obornikami. Dokument był uzgadniany z wieloma organizacjami pozarządowymi. Myślę, iż to jest niezwykle ważne w przeciwieństwie do tych wcześniejszych różnych decyzji, które czasami zapadały bez tych konsultacji. o ile nie pojawią się protesty, to jeszcze w tym roku pojawi się zamówienie w systemie Projektuj i buduj. Tutaj jest bardzo długi odcinek, mamy 43 kilometry, więc prawdopodobnie będzie dzielony też na pewne fragmenty, tak jak ten, który jest w tej chwili już w budowie do Szczecina, więc mamy wtedy też dużą szansę na to, iż pojawi się kilku wykonawców, którzy będą tę inwestycję prowadzić – mówi Piotr Głowski, poseł KO.
Planowana inwestycja zostanie zrealizowana w północnej części województwa wielkopolskiego i obejmie tereny powiatów pilskiego, chodzieskiego i obornickiego, w granicach administracyjnych gmin: Ujście, Chodzież, Budzyń, Ryczywół oraz Rogoźno.
– Cieszę się, iż mimo trudnych procedur środowiskowych inwestycja postępuje. To ogromna szansa gospodarcza dla mieszkańców – zbliża nas do lotniska w Poznaniu, do centrum kraju, ale przede wszystkim daje impuls do rozwoju i walki z wykluczeniem. Wszystko wskazuje na to, iż w 2030 roku pojedziemy tą trasą. To realne i długo wyczekiwane działania – dodaje Beata Dudzińska, prezydent Piły.
– Szanowni Państwo, jak wiemy od dawna, to były obietnice. Teraz wiemy, iż są one oczywiście pokryte przez zamiar działania tutaj naszych rządzących, posła Głowskiego, pani Prezydent Piły i pana Starosty powiatu pilskiego. Wiemy, iż obwodnica dla Ujścia jest najbardziej potrzebna i to spędza po prostu nam sen z oczu, dlatego dziękuję jeszcze raz za wszelkie wasze starania z Państwa strony – dziękuje Małgorzata Cichostępska, burmistrz Ujścia.
Według Rafała Zdziereli starosty pilskiego kolejne drogi ekspresowe, które docierają do naszego powiatu, oznaczają poprawę komfortu, bezpieczeństwa i skrócenie czasu podróży. To niezwykle ważne zarówno dla mieszkańców, jak i dla szpitali, uczelni oraz specjalistów współpracujących w promieniu 100 kilometrów. Skrupulatnie realizowane inwestycje przynoszą realne korzyści naszej społeczności.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu do zakończenia prac przygotowawczych pozostało wykonanie badań geologicznych oraz geofizycznych, a także opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej. Potrwa to do końca bieżącego roku, a po zapewnieniu finansowania inwestycji zostanie ogłoszony przetarg na realizację w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy z wykonawcą przewidują na III kwartał 2026 r., co pozwoliłoby rozpocząć roboty w terenie w 2028 r.
Początek trasy zlokalizowany jest po południowo-zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 11 w Nowej Wsi Ujskiej i będzie przedłużeniem projektowanej obwodnicy Ujścia. Droga ekspresowa pobiegnie w kierunku Rogoźna po zachodniej stronie obecnej DK11, omijając tereny zabudowane. Przekroczy rzekę Wełnę i linię kolejową nr 236 relacji Wągrowiec – Bzowo Goraj. Na wysokości Dziewczej Strugi zbliży się do obecnej DK11 i pobiegnie wzdłuż niej, włączając się do obwodnicy Obornik, która jest już w realizacji w systemie Projektuj i buduj. Na ponad 43-kilometrowej trasie powstaną cztery węzły drogowe: Chodzież (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 183 relacji Chodzież – Czarnków), Budzyń (na skrzyżowaniu z drogą powiatową do tej miejscowości), Rogoźno (na skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Czarnków – Rogoźno) oraz Wełna (na skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Parkowo – Wełna w sąsiedztwie obecnej DK11). Przewidziano również budowę pary MOP-ów o funkcji komercyjnej (ze stacjami paliw i gastronomią) w okolicy miejscowości Stróżewice.
Procedura wykupu gruntów pod budowę rozpocznie się po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję tę GDDKiA planuje uzyskać w 2028 r.
Wariant W2, decyzja z 4 sierpnia 2025 – pełna dokumentacja tu:
https://www.gov.pl/…/obwieszczenie-regionalnego…
(SE)












