Na drodze ekspresowej S52, w tunelu będącym częścią Północnej Obwodnicy Krakowa, uruchomiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. Jak poinformowała Inspekcja Transportu Drogowego, system zacznie działać jeszcze w 2025 roku.
Nowe urządzenie zostanie zainstalowane w ramach rozbudowy ogólnopolskiej sieci OPP. Przetarg wygrała firma Lifor z Bytomia, która zrealizuje zadanie za kwotę 1 651 890 zł. Na montaż i uruchomienie systemu przewidziano 16 tygodni od dnia podpisania umowy. Będzie to jedno z 44 nowych urządzeń tego typu zamawianych w tej chwili przez GITD.
System obejmie wszystkie pasy ruchu w tunelu i będzie działać całodobowo. Zgodnie ze specyfikacją techniczną, urządzenie będzie mierzyć prędkość w zakresie od 30 do 220 km/h, wykonywać zdjęcia o rozdzielczości co najmniej 1280×1024 pikseli i wykorzystywać doświetlenie w podczerwieni, co pozwoli na identyfikację kierowców także w nocy. Minimalna skuteczność rozpoznawania kierowcy określona została na poziomie 85%.
Tunel, w którym pojawi się pomiar, został oddany do użytku pod koniec 2024 roku jako część 12,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52, łączącego węzeł Modlnica z węzłem Mistrzejowice. Już teraz wyposażony jest w 64 kamery oraz systemy rozpoznawania tablic rejestracyjnych i detekcji zdarzeń. OPP będzie uzupełnieniem tego systemu.
Jak podaje GDDKiA, przez tunel każdego dnia przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. W piątek 4 sierpnia 2025 roku odnotowano rekordowy ruch – 44 535 przejazdów w ciągu jednej doby. W sąsiednim tunelu – w Dziekanowicach – rekord wyniósł 40 425 pojazdów.
Uruchomienie systemu ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo i zdyscyplinować kierowców, którzy często przekraczają prędkość po wjechaniu do szerokiego, prostego tunelu. Kamery nie będą mierzyć prędkości punktowo, ale odcinkowo – na podstawie średniego czasu przejazdu między dwoma punktami kontrolnymi.
Przypomnijmy, iż od czerwca tego roku na całej długości Północnej Obwodnicy Krakowa kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdą stronę. To efekt zakończenia prac wykończeniowych w rejonie Toń, gdzie od grudnia 2024 roku obowiązywało zwężenie. GDDKiA wprowadziła również docelową organizację ruchu – prędkość maksymalna wynosi w tej chwili 100 km/h na trasie oraz 80 km/h w tunelach.