Po latach planów i dyskusji projekt budowy Drogi Współpracy Regionalnej (DWR) wchodzi w kluczową fazę. kooperacja samorządów z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie pozwoliła na zebranie środków niezbędnych do przygotowania dokumentacji technicznej. To najważniejszy krok, bez którego niemożliwe byłoby pozyskanie funduszy unijnych na realizację inwestycji.

Połączenie Oświęcimia z autostradą A4
DWR ma na celu połączenie Oświęcimia oraz okolicznych gmin z autostradą A4 przez węzeł Jaworzno Jeleń. Planowany odcinek o długości 9,5 km rozpocznie się w Bobrku (gmina Chełmek) i zakończy na węźle A4. Dla mieszkańców powiatów oświęcimskiego i chrzanowskiego to strategiczna inwestycja, która znacząco poprawi komunikację i skróci czas podróży.
Dotychczas zrealizowano dwa fragmenty DWR – północną obwodnicę Oświęcimia (otwartą w 2018 roku) oraz odcinek jaworznicki, który powstał ponad dekadę temu. Brakujące połączenie pozwoli odciążyć drogi wojewódzkie 780 i 933, które w tej chwili przejmują duży ruch tranzytowy.
Samorządy stawiają na rozwój
W projekt zaangażowane są m.in. powiat oświęcimski, miasto Oświęcim oraz gminy Chełmek, Libiąż i Oświęcim, a także Jaworzno po stronie województwa śląskiego. W swoich tegorocznych budżetach samorządy przewidziały środki na wsparcie przygotowania dokumentacji, której koszt wynosi niemal 3 mln zł. Za jej opracowanie odpowiada Pracownia Inżynierska KLOTOIDA.
DWR to nie tylko usprawnienie ruchu, ale także impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Burmistrzowie Chełmka i Libiąża podkreślają, iż nowa trasa pozwoli na lepsze zagospodarowanie terenów poprzemysłowych, co może przyciągnąć inwestorów i stworzyć nowe miejsca pracy. Dodatkowo, poprawi się dostępność do stref gospodarczych, w tym dużej strefy w Jaworznie.

Czy powstanie także ścieżka rowerowa?
W kontekście inwestycji pojawił się również pomysł budowy drogi rowerowej łączącej Jaworzno z Oświęcimiem. Pomysł zgłosili samorządowcy z Chełmka i Libiąża. Choć propozycja nie została jeszcze formalnie zatwierdzona, pomysłodawcy podkreślają, iż ścieżka mogłaby znacząco podnieść atrakcyjność regionu dla rowerzystów i turystów.
Co dalej?
Realizacja budowy DWR zależy teraz od pozyskania funduszy unijnych przez władze województwa. najważniejsze jest ukończenie dokumentacji technicznej, co umożliwi aplikowanie o środki na prace budowlane. o ile proces ten przebiegnie zgodnie z planem, w ciągu kilku lat mieszkańcy zachodniej Małopolski zyskają nową, wygodną trasę, która poprawi komfort podróży i wspomoże rozwój gospodarczy regionu.